ورود همسر جدید شریک سابق زندگی، به زندگی شما بسیار سخت می باشد. اما می توان با این سختی مبارزه کرد و با آن کنار آمد. نیازی نیست آن فرد جدید را بی ارزش جلوه دهید چون در واقع خودتان را ضعیف جلوه داده اید. نیازی نیست با همسر جدید شوهرتان صمیمی شوید. خیلی منطقی و معقول رفتار کنید. در همه حال شأن و منزلت خود را حفظ کنید. بهترین راه حل برای این مشکل، امضا کردن سند طلاق است. مدت زمانی طول می کشد تا از وابستگی به همسر سابقتان راحت شوید. اما بعد از گذشت مدت زمانی این وابستگی از بین می رود و می توانید زندگی جدیدی شروع کنید. بعد از طلاق دیگر نیازی نیست به آنها فکر کنید. حس حسادت را رها کنید و با انرژی به استقبال زندگی جدید بروید. حس بد را کنار بگذارید و با زندگی جدید رو به رو شوید. هیچ گاه خود را با همسر جدید شوهرتان مقایسه نکنید. این مقایسه باعث می شود احساس بدی داشته باشید. بر روی زندگی تازه تمرکز کنید و روز به روز بر توانایی های خود بیفزایید. حسابی خودتان را مشغول کنید. هیچ گاه ذهن خود را مشغول زندگی گذشته نکنید. چون نتیجه ای جز افسردگی و از دست دادن انگیزه برای ادامه زندگی ندارد. هیچ گاه به انتقام فکر نکنید. و اگر شرایط مهیا بود به ازدواج تازه فکر کنید و زندگی جدیدی برای خود تشکیل دهید.
مشاوره آنلاین مرکز مشاوره خانواده مشاوره آنلاین ازدواج مرکز مشاوره آنلاین مشاوره ازدواج تهران
خیلی از اوقات والدین با شرایطی مواجه می شوند که کودک آنها از نوعی دغدغه سلامت روانی رنج می برد. این اختلال ممکن است توسط معلم، مشاور مدرسه یا حتی دیگر اعضای خانواده یا پزشک خانوادگی کودک به آنها گفته شده باشد.
یکی از متداول ترین بیماری های تهدید کننده سلامت روان کودک اختلال نقص توجه یا در اصطلاح عام ADD یا ADHD است. ملاک تشخیصی اختلال نقص توجه داشتن شش معیار یا بیشتر از هجده (حداقل شش ملاک طبقه نخست یا حداقل شش ملاک طبقه دوم) ملاک زیر است:
علائم بی توجهی
بیشتر بخوانید:
درمان بیش فعالی و نقص توجه در نوجوانان
اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجوانان
علائم بیش فعالی و تکانشگری
این علائم باید حتماً طی شرایطی به مدت شش ماه یا بیشتر در مدرسه و خانه، بازی و تحصیل و امثالهم تداوم داشته باشند. اگر این علائم کمتر از شش ماه بروز یایند یا اینکه ملاک ها در تنها یک شرایط (مثلاً فقط درمدرسه) نمایان شوند آنگاه نباید تشخیص ADHD داده شود.
اما گاهی اوقات کودکان هنگامی که با طبقه تشخیصی دیگری سازگارتر هستند به اشتباه به عنوان ADHDتشخیص داده می شود. والدین و مراقبان سلامت تمایل دارند بی توجهی یا ناتوانی کودک بر تمرکز بر تکالیف را اغلب همبود با بیش فعالیو به طورخودبخود” “ADHD” فرض کنند. برخی متخصصان معتقدند که برخی از کودکان با تشخیص ADHD تحت عنوان اختلال دوقطبی بهترتشخیص و درمان می شوند.
ADHD و دوقطبی چه تفاوتی با هم دارند؟
در حالی که ویژگی تشخیصی ADHD بی توجهی و اکثر اوقات بیش فعالی است، اختلال دوقطبی با نوسانات خلقی بین انرژی و فعالیت زیاد (به اصطلاح مانیا یاجنون/شیدایی خفیف)و احساسات غمگینی یا ناراحتی (به اصطلاح افسردگی) مشخص می شود. در حالی که گاهی اوقات کودکان با ADHD ممکن است بدون هیچ دلیلی احساس غمگینی کنند کودکان با اختلال دوقطبی ممکن است هفته های متوالی بدون هیچ علت تشخیص پذیری احساس غمگینی کنند. هر دوی احساسات مانیک و احساسات افسرده گر در کودک منجر به مشکلات چشمگیری برای او در تماماً هر جنبه از زندگی های آنها؛ مدرسه، بازی، دوستان، خانه و غیره شود. خلق دوقطبی یک کودک فراگیر و به سختی تغییرپذیر است در حالی که خلق ADHD کودک ممکن است به صورت دوره ای و گذرا ظاهر شوند اما در کل آنها افسردگی یا مانیای محض نباشند.
یک کودک در دوران اختلال افسردگی دوقطبی ممکن است به خاطر از دست دادن همه تمایلات و مداومت در تحقق آنها بی توجه باشند. یک کودک با ADHD به دلیل صرفاً عدم توانایی تمرکز بر هر چیزی در طی یک دوره زمانی از خود بی توجهی نشان دهند.
یک کودک با ADHD معمولاً به شکل نرمال و قابل انتظاری به رویدادهای زندگی خود واکنش نشان می دهند. واکنش های یک کودک دوقطبی به رویدادهای زندگی اغلب چیزی بیشتر از طولانی نبودن و بزرگ جلوه دادن رویداد خواهد بود.
یک کودک با ADHD در کل هنگام قشقرق و بدخلقی از کارهایی که انجام می دهد آگاه است که طی یک دوره زمانی کوتاه و بدون آسیب رساندن به اموال رخ می دهد. یک کودک دوقطبی ممکن است هنگام اوقات تلخی و قشقرق ارتباط خود را با واقعیت از دست دهد و دست به تخریب اموال بزند و خود قشقرق به پا کردن ساعت ها طول بکشد.
راه دیگر تفاوت بین این دو نوع تشخیص در فرآیند درمان باشد. وقتی به یک کودک دوقطبی افسرده داروهای ضدافسردگی داده می شود به طور کلی خلق آنها پس از چند هفته بهبود می یابد و توجه و انرژی آنها دوباره جان تازه ای می گیرد. اگر یک کودک دوقطبی رویداد مانیک را تجربه می کند نوعی داروی ضد روانپریشی ممکن است تجویز شود که در نهایت به کمترکردن سطوح انرژی کمک خواهد کرد. در مقابل؛ به کودک مواد محرک زا داده می شود درمانی که معمولاً بسیار سریع تأثیرمی گذارد تا داروهای ضدروانپریش یا ضدافسردگی. ظرف چندهفته یک کودک معمولاً می تواند به تمرکز حواس بهتر و پایین ترآمدن سطوح انرژی دست یابد مثل اینکه یک کلید را خاموش کرده اند.
درست انجامش دهید
بهترین کار برای دقیق ترین تشخیص ملاقات با متخصص سلامت روان مانند روانشناس کودک متخصص ADHD و اختلال دوقطبی است. چنین متخصصانی در تشخیص گذاری بین این دو اختلال باتجربه و کاردان هستند و به درستی وجود اختلال دقیق کودک شما را شناسایی می کنند.
روابط جنسی در بین نوجوانان و جوانان
یکی از روابط خاص در بین افراد روابط جنسی است که میتواند برای هر کسی جاذبه ای خاص دارد . متاسفانه در خانواده های ایرانی برای آموزش و آگاه نمودن فرزندان از این رابطه خبری نیست .و خلاء این آموزش در رابطه بسیار احساس میشود.بسیاری از والدین از اینکه در برابر سوالات فرزندانشون بی دفاع هستند ، احساس نگرانی میکنند.در صورتی که با اموزش خانواده و فرزندان در این رابطه بسیاری از سوالات به صورت علمی رفع میشود .و دیگر برای پی بردن به جواب سوالاتشون به گمانه زنی و رفتن به بیراهه دچار نخواهند شد .
عکسالعمل والدین را در این زمینه میتوان به چند دسته تقسیم کرد: دادن اطلاعات زیاد بدون راهنمایی؛ دادن اطلاعات همراه با راهنمایی؛ وضع قوانین خاص در این زمینه؛ زیر نظر گرفتن رفتار نوجوانان و جوانان امیدوار شدن به این که آنها حداقل تا موقعی که در منزل و الدین هستند، از روابط جنسی پرهیز میکنند؛ آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد تجاوز جنسی و سایر سوءاستفادههای جنسی و محافظت آنها از ضررهای ناشی از آن؛ ممکن است پدر و مادر آگاه کردن جوانان را از مسائل جنسی وظیفه خود دانسته و آنها را تشویق کنند که مسئولیت رفتار خود را در شرایط مختلف و همچنین در زندگی آینده خودشان به عهده بگیرند؛ آگاه کردن نوجوانان و جوانان از این که هرگونه پیامد سوئی از رفتارهای جنسی، گریبانگیر خود آنها میشود و در زندگی آیندهشان موثر است؛ به فرزندتان اطمینان بدهید، شما به عنوان یک پدر و مادر در تمام موارد آماده هستید تا به آنها کمک کنید و آنها نیز میتوانند در صورت نیاز به راهنمایی و یا صحبت کردن به شما مراجعه کنند.
اصول و شرایط شروع گفتوگو
زمانی را تعیین کنید که امکان مزاحمت کمتر باشد؛ جایی را انتخاب کنید که هر
دو طرف احساس راحتی کنند؛ درصورتی که از آن موقعیت مطمئن نباشید، منطقی
خواهد بود هر کدام از شما استراحتی کرده و بعدا به گفتوگوادامه دهید؛ به
آنها توضیح دهید که نهایت سعی خود را خواهید کرد برای این که این گفتوگو
مفید باشد؛ انگیزه خود را توضیح دهید. ممکن است شما نگران سلامتی فرزندتان و
آینده آنها باشید؛ به آنها توضیح دهید این حق آنهاست که اطلاعاتی را که
شما دارید داشته باشند و چگونگی استفاده از این اطلاعات را به خودشان
واگذار کنید؛ نظرتان را در مورد مسئولیتهایتان توضیح دهید.
(الف) در سن پانزده سالگی هنوز هم در مدرسه شاگرد بازیگوشی بود. او تکالیفش
را به موقع انجام نمیداد و وقتی بزرگترها به رفتارش اعتراض میکردند،
همیشه آماده بود که جواب آنها را بدهد. مادر (الف) انتظار داشت که او به
دانشگاه برود، ولی سالها میگذشت و او متوجه میشد که (الف) برای امتحانات
ورودی دانشگاه آمادگی ندارد. او به دفعات راجع به رفتن به دانشگاه برای
گذراندن دورهای و یا ادامه مدرسه برای انجام دادن دوباره امتحانات صحبت
کرده بود. مادر (الف) دریافت که او علیرغم موفق نشدن در امتحانات مدرسه،
فکر میکند ممکن است. جاهایی یا مراکزی باشند که او بتواند مشغول به کار
شود.مادر (الف) فکر کرد وقت آن رسیده است نظر خود را در مورد مسئولیتهایش
در قبال او توضیح دهد.او به تنهایی راههایی را که به نظرش میرسید یادداشت
کرده و روشی را که فکر میکرد از طریق آن میتواند به (الف)کمک کند،
انتخاب کرد. همچنین در مورد لیستی که تهیه کرده بود با دنی صحبت کرد و به
او توضیح داد اووظیفه خودش میداند که وسایل رفاهی (الف) را در منزل فراهم
کند، ولی در مورد شهریه دانشگاه نمیتواند مسئولیتی را قبول کند.
درمانگرهای ABA:معمولا درمانگرهای ABA از یک ترکیب مربوط به رهیافت های رفتاری بهره می برند.
این رهیافت های ترکیبی شامل موارد زیر است:
مقالات سایت توسط تیم تخصصی مشاوران و روانشناسان “کانون مشاوران ایران “تهیه و پشتیبانی شده است.
برای مثال، درمانگر می تواند به سمت کارت قرمز اشاره یا نگاه کند.
همزمان با زیاد شدن تدریجی جواب های درست، این کمک ها رفته رفته کم می شوند.
آموزش انجام کار: در این روش هم از همان رهیافت DDT استفاده می شود.
ولی در این روش، آموزش رفتاری در قالب زمینه های زندگی روزانه و عادی صورت می گیرد.
بنابراین، در حین اینکه دانش آموز در یک کلاس نشسته و با همتاهای خود تعامل دارد.
به وی آموزش داده می شود (به جای اینکه در اداره نشسته باشد و با درمانگر خود تعامل داشته باشد).
در صورتی که دختر بچه درخواست اولیه خود را با نام بردن رنگ توپی که خواسته است.
با جزئیات بیان کند، معلم همان توپ را به عنوان جایزه به وی خواهد داد.
این بُعد از ABA می تواند در محیط خانه و توسط والدین انجام شود.
برای مثال، مادری که همراه با پسر بچه خود در حال نقاشی کشیدن است.
می تواند از فرزند خود بخواهد که مداد رنگی آبی را به وی بدهد.
اگر وی این کار را درست انجام دهد، به وی جایزه داده می شود.
و در صورتی که به درستی انجام ندهد، مادر می تواند یک کمک سریعی به وی بکند.
آموزش واکنش موثر:
ABA به عنوان یکی از بهترین رهیافت های برای درمان اوتیسم در نظر گرفته شده است.
اطلاعات مستند نشانگر کارایی این رهیافت بوده و از دهه ۱۹۶۰، که برای اولین بار برنامه ها مربوط به ABA.
در قالب کلاس ها توسعه یافت، این روش به صورت موفقیت آمیزی در درمان اوتیسم استفاده شده است.
همچنین ABA برای کاهش عصبانیت و خود آسیب زنی در کودکانی که دارای اوتیسم بوده اند، موثر بوده اند.
همچنین این روش درمانی در پیشرفت مهارت های زندگی اجتماعی و روزانه کودکان اوتیسم هم موثر بوده است.
کودکان اوتیسمی حتی ممکن است در شناخت مفاهیم پایه ای مشکل داشته باشند .
و ABA از طریق آموزش فعال، مهارت های پایه ای را به آنها یاد می دهد.
همچنین ماهیت تکرار پذیری و پیش بینی پذیری ABA، با مشخصات مربوط به کودکان اوتیسم، شباهت کاملی دارد.
چرا که اغلب این تمریان به صورت ترکیبی و انجام منظم، صورت می گیرد. کارایی روش ABA در درمان کودکان اوتیسم.
بارها توسط محققان مختلف تایید شده است.
آنها نتیجه گیری کردند که IQ کسب شده توسط دانش آموزان گروه آزمایشی ثابت باقی مانده است.
مطالعات مشابه صورت گرفته در سال های اخیر نشانگر کارایی ABA در افزایش کارکرد ذهنی و آکادمیک کودکان اوتیسم می باشد.
برای مثال در سال ۲۰۰۶، یک گروه از محققین مطالعه لوزا را تکرار کردند.
آنها ۲۱ دانش آموز را که در کلاس های آموزشی خاص آموزش دیده بودند را با یک گروه کنترل از دانش آموزان.
حاظر در مدارس بدون آموزش خاص مقایسه کردند. در سومین سال از مطالعه آنها، ۱۷ نفر از ۲۱ دانش آموز گروه ABA .
قادر به حضور در کلاس های آموزشی معمولی بودند، در حالی که در گروه مقایسه ای، فقط یک نفر قادر به این کار بود.
حوزه ای را که یک تحلیل گر رفتاری با کودکان اوتیسم کار می کند، شاهدی دیگر بر مفید بودن ABA در درمان اوتیسم می باشد.
بر اساس گزارش اخیر موسسه تحلیل گران رفتار حرفه ای، بیش از ۸۰% گزارش های تحلیل گر رفتاری ، در رابطه با کودکان اوتیسم.
یا کودکان دارای توهمات دیگر، نشانگر کاربرد ABA در درمان کودکان اوتیسم بوده است.
همچنین این روش درمانی اوتیسم، توسط گروه هایی همانند:
گروه والدین برای درمان اولیه اوتیسم در کودکان (PEACH)، مورد تایید و حمایت قرار گرفته است.
هیات گواهی نامه تحلیل رفتار (BACB)، یک بخش حرفه ای می باشد که مسئول تایید و معرفی تحلیل گران رفتاری می باشد.
به منظور کسب صلاحیت برای آزمون گواهی نامه، افراد باید حداقل درجه ارشد را در تحلیل رفتاری، یا دیگر زمینه های که به تایید BACB می رسد.
همانند آموزش، روان شناسی یا کار اجتماعی، کسب کند. الزامات تجربی و کارهایی که باید در دوره ها انجام گیرد.
با جزئیات در وب سایت BACB آورده شده است. افراد با پشت سر گذاردن آزمون گواهی نامه، به عنوان تحلیل گر رفتاری.
دارای تاییدیه هیات (BCBA) شناخته می شوند.
دوره های تمدید گواهی نامه، هر سه سال یکبار انجام می شود.
و در آن افراد باید چند ساعت در یک دوره آموزشی مستمر شرکت کنند.
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵ خط ویژه