مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

اختلال نعوظ در مردان و آنچه لازم است بدانید!


نعوظ چگونه شکل می گیرد؟

به طور کلی مکانیسم شکل گیری نعوظ در مردان بدین شرح است که هنگام تحریک جنسی و یا فعال شدن مکانیسم نعوظی به هر دلیل، جریان خون به داخل بافت اسفنجی سیلندرهای اندام تناسلی به سرعت و شدت افزایش می یابد.

به طوری که خون ورودی، فرصت خارج شدن از طریق سیاه رگ ها را ندارد.

در این حالت سیلندرها افزایش بارز حجم پیدا کرده و همچون بادکنکی لوله ای شکل که بطور کامل پر باد شده باشد حجیم و سفت می شود.

علاوه بر مکانیزم فوق که بدنه آلت تناسلی را سفت و محکم می کند تا امکان تحمل فشار به آلت تناسلی مرد را برای دخول در دستگاه تناسلی زن فراهم کند.

به طور همزمان مکانیزم دیگری بصورت مجزا ولی هماهنگ با آن، شروع به هدایت خون به بافت اسفنجی سر آلت تناسل می کند که موجب تورم سر آلت و سفت شدن آن می گردد

وظیفه اصلی سر آلت، تماس آلت تناسلی با بدنه واژن و تحریک طرفین برای رسیدن به ارگاسم واژینال و ایجاد حس لذت جنسی برای زن و مرد است.
اختلال نعوظ چیست؟

بر اساس توضیحات داده شده، اختلال نعوظ به وضعیت پیچیده ای اطلاق می شود که در آن آلت تناسلی مرد به حالت نعوظ نمی رسد و یا نمی تواند در آن حالت باقی بماند.

این حالت که می تواند منشا نارضایتی و آزار روانی زیادی برا فرد و شریک جنسی اش شود، می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

لازم است بدانید که مشکلات گه گاه در نعوظ که به خودی خود از بین می روند، مصداق اختلال نعوظ نیستند و این وضعیت در صورتی در شمار اختلالات قرار می گیرد که به صورت مستمر وجود داشته باشد و در کارکرد جنسی فرد و رضایت شریک جنسی اش ایجاد اختلال کند.

مهم ترین علایم لازم برای تشخیص اختلال نعوظ عبارتند از :
• نعوظ برای دخول و برقراری رابطه جنسی مناسب نیست
• حفظ نشدن نعوظ تا انتهای رابطه جنسی
• ناتوانی در بروز نعوظ

    مشاورانه
    مشاوره خانواده
    مشاوره ازدواج
    مشاوره تلفنی
    مشاوره آنلاین
    تست روانشناسی
    مشاوره روانشناسی
    مشاوره جنسی
    اختلال روانی
    استخدام روانشناس و روانسنج

علل اختلال نعوظ را بیشتر بشناسید

به طور کلی می توان گفت مجموعه ای از علل روانی، جسمی، فیزیولوژیک و دارویی در شکل گیری این اختلال موثر هستند.

بر اساس بررسی های انجام شده مبتلایان به اختلالات روانی حاد و استفاده کنندگان از داروهای ضد افسردگی و ضد جنون و تشنج، با احتمال بسیار زیادتری مشکلات نعوظ را تجربه می کنند.

همچنین بیماری های جسمی خاصی مانند دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب و برخی از اعمال جراحی مانند پروستاکتومی ریسک این اختلال را افزایش می دهند.

همانطور که می دانید بیماری های ذکر شده در طیف بیماری ها عروقی قرار می گیرند و می توان گفت، احتمال داشتن مشکلات نعوظ در بیمارانی که با یکی از انواع بیماری های عروق دست به گریبان هستند بیشتر است.

پژوهش ها نشان می دهد که مصرف بی رویه ی الکل و سیگار نیز می تواند منجر به اختلال در نعوظ شود. به همین دلیل معتادان غالبا این اختلال را تجربه می کنند.

البته این مساله تنها گروه های در معرض خطری مانند بیماران و معتادان را درگیر نمی کند.

ورزشکاران حرفه ای که از داروهای هورمونی استفاده می کنند نیز با مشکلاتی مانند نعوظ و ناباروری مواجه هستند.

آیا بین سن و نعوظ همبستگی معناداری وجود دارد؟

سن می تواند به عنوان یکی از اساسی ترین فاکتورهای پیش بینی کننده ی میل وتوان جنسی در نظر گرفته شود.

با بالا رفتن سن، هورمون های جنسی کاهش پیدا می کنند و احتمال اختلال در نعوظ به مراتب افزایش می یابد.
مشاوره جنسی و زناشویی
درمان مشکلات نعوظ چگونه است؟

به منظور درمان، مجموعه ای از روش های دارویی و غیر دارویی در کنار یکدیگر و به طور همزمان توصیه می شود.
این روش ها می تواند شامل تجویز داروهایی مانند آپومورفین و ترازودون تحت نظارت پزشک باشد.

همچنین در صورت مشکلات مربوط به میزان تستسترون آزاد، هورمون درمانی ضروری است.

در صورتی که مراجعه به اورولوژیست و بررسی میزان قند، چربی و سایر ریز فاکتورها، طبیعی باشد، مراجعه به روانشناس جهت انجام درمان های مربوط به علل روانی، سبک زندگی و مسایل ارتباطی توصیه می شود.

بر اساس بررسی ها، بیش از ۷۰ درصد علل مشکلات نعوظ در سنین قبل از ۴۰ سالگی به مسایل روانی مرتبط است.
از جمله مهم ترین مسایلی که ممکن است نیاز به بررسی آن داشته باشید عبارتند از :

• یادگیری شیوه های صمیمیت ورزی
• یادگیری پذیرش خود
• یادگیری مدیریت خشم، استرس و اضطراب
• بالا بردن سطح اعتماد به نفس
• یادگیری نحوه ی مدیریت رفتار در روابط جنسی

خوشبخانه امروزه قابلیت های مختلفی در علوم پزشکی و روان شناسی ایجاد شده است که می توانند از طریق درمان های همزمان، مشکلات مربوط به کارکرد جنسی را تا حد زیادی درمان کنند تا شادی و رضایت در روابط جنسی را به شما هدیه دهند.

منبع:اختلال نعوظ در مردان و آنچه لازم است بدانید- مشاورانه

اختلال شخصیت اسکیزویید به چه معناست ؟



شاید تاکنون در روابط عاطفی خود با افرادی دیدار کرده اید که آن ها را عمیقا خشک و بی احساس توصیف میکنید و یا تجریه آشنایی و همکاری با افرادی را داشته اید که عمیقا و منحصرا به کار و حرفه ی تخصصی خود علاقه نشان می دهند.

در کلام عامیانه برای توصیف شخصیت این افراد به کلماتی مانند خشک ، بی احساس ، منزوی و مانند این ها متوسل می شویم .

اما آیا تاکنون با خود اندیشیده اید این توصیفات می تواند فرای یک نظر شخصی باشد و شاید شما از نزدیک با یک فرد دارای اختلال شخصیت و نیازمند درمان در ارتباط بوده اید ؟

اما اینجا پایان داستان نیست ، عوارض ارتباط با افراد مبتلا به اختلالات شخصیت تنها به هدر رفتن عواطف یا فرصت های شما محدود نمی شود.

گاه شما چنان در معرض آسیب های ارتباط با این افراد قرار می گیرد که تا مدت ها از پیامد این آسیب ها در عذاب خواهید بود، لذا لازم است با تعریف و نشانه های عمده اختلالات شایع شخصیت من جمله اختلال اسکیزویید آشنا باشید.
آیا تشخیص اختلال از عهده ی من ساخته است؟

قبل از هر چیز لازم است بدانید تشخیص اختلالات شخصیت در حیطه حرفه ای ترین مسایل روانشناختی است و شما با خواندن این مطلب قادر نخواهید بود .

برای تشخیص و درمان کسی که از نظر شما مشکوک به این بیماری است اقدام نمایید و تنها می توانید عمده ترین این نشانه ها را بعنوان زنگ خطری در روابط خود جدی بگیرید.

به یاد داشته باشید اقدام غیر حرفه ای برای درمان این افراد، می تواند شما را در معرض خطراتی جدی قرار دهد، تنها اقدامی که باید انجام دهید ترک رابطه ی بیمارگونه با آن هاست.
نشانه افسردگی خفیف و شدید را شناسایی کنیم - مورد تایید
نشانه افسردگی خفیف و شدید را شناسایی کنیم - مورد تایید
7 دیدگاه
/
مهر ۱, ۱۳۹۷
ادامه مطلب ...
چگونه درون گرایان افراطی را بشناسیم ؟

شاید عنوان بالا برای شما کمی اغراق آمیز بنظر بیاید ولی باید بدانید توصیفی کوتاه و دقیق از اختلال شخصیت اسکیزویید است. موارد زیر علایم بارزی است که می تواند شاخک های شما برای پیدا کردن این افراد در ابعاد مختلف زندگی تان بجنباند :

۱- این افراد هیچ علاقه ای به برقرار کردن ارتباط با دیگران ندارند، شاید شمارا بعنوان شریک عاطفی خود بپذیرند اما اشتیاقی برای بودن با شما ندارند.

۲- از بودن در خانواده لذت نمی برند و یا نهایتا ارتباط اجتماعی خودرا به یکی از اعضای خانواده محدود می کنند.

۳- نسبت به تعریف و تمجید و یا انتقاد سایرین بی تفاوت هستند.

۴- علاقه ی جنسی آنها بسیار محدود است و در مواردی هیچ علاقه ای به ارتباط جنسی از خود نشان نمی دهند.

۵- شاید شما از قدم زدن زیر باران یا خوردن یک فنجان قهوه با آنها هیجان زده باشید اما این افراد از چیزهای انگشت شماری در زندگی لذت می برند، و مصاحبت با شما برای آنها لذت بخش نخواهد بود.

۶- گاهی می شود که دیدار با یک ریاضیدان متبحر یا یک ستاره شناس که هر شب غرق در تماشای ستاره هاست برای شما که از کودکی ریاضی یا ستاره شناسی را دوست داشته اید جذاب و حیرت انگیز باشد ولی لازم است بدانید یکی از پرچم های قرمز این افراد حیطه کاری آن ها است .

غالب اسکیزویید ها علاقه مند به مشاغل انتزاعی هستند که نیازمند کارهای جمعی نباشد.

فعالیت هایی همچون ارتباط با اجسام بی جان مثل چوب و فلز یا مسایل انتزاعی مانند ریاضی و نجوم و یا مشاغلی دور از انسان ها مانند زندگی روی عرشه کشتی.

لازم است بدانید وقتی این مشاغل زنگ خطر به حساب می آید که الگوی رفتاری انزوا و گوشه گیری بشدت درآنها قابل مشاهده باشد پس هر کسی را نباید به چشم درون گرای افراطی نگاه کنید .

    مشاورانه
    مشاوره خانواده
    مشاوره ازدواج
    مشاوره تلفنی
    مشاوره آنلاین
    تست روانشناسی
    مشاوره روانشناسی
    مشاوره جنسی
    اختلال روانی
    استخدام روانشناس و روانسنج

در روابط عاطفی با افراد اسکیزویید چه کنیم؟

حتی اگر شما خود یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید باشید باز قادر نخواهید بود با یک شخص مبتلا زندگی لذت بخشی را تجربه کنید.

اگر در آرزوی یک زندگی مشترک با قلب هایی مملو از عشق باشید می توان گفت فرد اسکیزویید این رویا را برای شما محقق نخواهد کرد .

ولی شاید خواننده این متن گرفتار یک رابطه عاطفی با فرد مبتلا باشد و یا با او ازدواج کرده باشد، در این صورت باید راهکارهایی به منظور بهبود رابطه خود با فرد بیمار بیاموزد.
انتظار معجزه

در اولین گام به خاطر داشته باشید که شما نمی توانید از او انتظار معجزه داشته باشید .

تصور اینکه شخص اسکیزویید بدون طی کردن روند درمان و بروز نشانه های مثبت، تغییر کند واقعی نیست، پس قبل از هر چیز واقع گرا باشید و بدانید که او نمیتواند ارتباطی صمیمانه برقرارکند.

از طرف دیگر تمام مبتلایان به این اختلال به یک شدت درگیر بیماری نیستند و گاهی رشد عاطفی اتفاق می افتد اما بدانید گاهی این امکان وجود دارد.

او را تحت فشار قرار ندهید.

شاید تصور کنید اهرم فشار می تواند رابطه ی شمارا بهبود دهد ولی لازم است بدانید نباید فرد مبتلا را تحت فشار بگذارید.

افراد مبتلا به اسکیزویید در مقابل فشار های شما یک مکانیسم نجات دهنده برای خود دارند و آن گوشه گیرتر شدن است.

بهتر است با آسان گیری و شکیبایی اشتیاق بودن با شمارا برایش بیشتر کنید.

انزوا برای افراد مبتلا به این اختلال مانند آرامبخش عمل می کند پس لازم است شما ارتباطات اجتماعی خود را ادامه دهید و صرف اینکه همسر یا پارنترتان شما را برای این ارتباطات همراهی نمی کند از آن ها دور نشوید.
آیا اختلال اسکیزویید با اختلال اضطراب اجتماعی معادل است؟

ممکن است در اطرافیانتان و یا حتی در شخصیت خود شاهد اضطراب به گونه ای بازدارنده باشید.

به عنوان مثال بسیار علاقه مند باشید در یک مهمانی دوستانه حضور پیدا کنید و افراد جدیدی را ملاقات کنید اما چنان از این اتفاق مضطرب می شوید که نمی توانید اقدامی در جهت آن انجام دهید و پیوسته از درون با خودتان درگیر هستید.

در چنین حالتی که میل به ارتباطات اجتماعی وجود دارد اما اضطراب آن ها را تحت الشعاع قرار می دهد، حالتی از اضطراب اجتماعی به وجود می آید.

اگر این حالت به یک الکوی نافذ مبدل شود، تحت عنوان اختلال اضطراب اجتماعی شناخته می شود.

اما در اختلال اسکیزویید، فرد مبتلا علاقه ای به برقراری ارتباط ندارد، در واقع او از این درون گرایی افراطی لذت می برد و تلاشی برای مقابله با آن ندارد.

پس هر نوع از گوشه گیری نیز مصداقی برای اختلال اسکیزویید نخواهد بود.
علوم شناختی و اعصاب و روان
روند درمان افراد مبتلا به این اختلال چگونه خواهد بود؟

افراد مبتلا به این اختلال در بدو معاینه های روانشناختی معذب به نظر می رسند ، از تماس های چشمی دوری می کنند و سرد و بی توجه به نظر می آیند.

این گونه به نظر می رسد که آن ها تمایل دارند جلسه به سرعت تمام شود، در پاسخ های خود به جواب های کوتاه قناعت می کنند و گاها استعارات عجیب و غریب و تفاسیر انتزاعی از ضرب المثل ها دارند.

گه گاه سعی می کنند اهل مطایبه به نظر بیایند اما خامی و عدم نکته سنجی در شوخی هایشان مشهود است.
درمانگر دقیق و متخصص در پس این سردی ها، ترس بیمار را می بیند.

در تشخیص این اختلال به عنوان گام اول شروع درمان، درمانگر باید بتواند تمایز ظریف این اختلال با اختلالات مشابه را تمییز دهد.

به عنوان مثال ویژگی های اختلال پارانویید بسیار به اسکیزویید نزدیک است اما پارانویید ها غالبا احساسات خود را بیشتر بروز می دهند و سابقه خشونت های کلامی دارند.

فرافکنی در آن ها زیادتر است و میل به ارتباط اجتماعی بیشتری دارند.

پس دانش درمانگر در تشخیص درست ، اولین گام برای شروع درمان اثربخش است.
مشاورانه

سایت مشاورانه : مرکز روانشناسی مشاوره آنلاین در زمینه های تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده در زمینه دعوای زناشویی و خیانت و طلاق ، مشاوره جنسی و آموزش های پیش از ازدواج، دوره نامزدی و عقد و اولین رابطه جنسی ، اختلال روانی و بیماری هایی همچون افسردگی ، اضطراب ، سایکو ، وسواس، مشاوره ازدواج در دروه پیش  از ازدواج و مشاوره روانشناسی با استفاده از تست روانشناسی روایی شده به صورت حضوری ، مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین می پردازد. شماره تماس ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰ و ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ جهت رزرو وقت و مشاوره حضوری ، تلفنی می باشد.
کدام نوع از درمان موثرتر است؟

از آنجا که الگوهای شناختی و احساسی و رفتاری در افراد مبتلا به اختلال شخصیت، الگوهایی تحریف شده است، لذا درمان های شناختی- رفتاری برای بهبود این الگوهای تحریف شده می تواند موثر واقع شود.

در بعضی موارد می توان از دارو درمانی نیز استفاده کرد.

غالبا دارو های ضد افسردگی و اضطراب و داروهای ضد روان پریشی برای این اختلال تجویز می شود اما دارو درمانی به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد و همراهی آن با روان درمانی ، تسریع در روند بهبود بیمار را به همراه خواهد داشت. تمامی حقوق اثر متلق به سایت مشاورانه می باشد و گذاشتن مطلب با لینک و نام مشاورانه بلامانع است.

منبع : سارا نظری مقدم ، مشاورانه: مرکز روانشناسی و مشاوره آنلاین

۱۰ حقیقت جالب در مورد خواب دیدن



خواب های می توانند فریبنده، مهیج، ترسناک یا عجیب و غریب باشند.

در حالی که هیچ نوع توافق عمومی در مورد دلیل خواب دیدن وجود ندارد، ولی محققان یک مقدار شناخت نسبت به مواردی که در حین خواب دیدن اتفاق می افتد، به دست آورده اند. در اینجا ۱۰ مورد مهمی در رابطه با خواب بیان شده است.
۱٫ هر شخصی خواب می بیند

افراد بالغ و همچنین کودکان در طول هر شب، تقریبا دو ساعت خواب می بینند – حتی افرادی که ادعا می کنند خواب نمی بینند هم خواب می بینند.

در واقع محققان به این نتیجه رسیده اند که افراد در طول هر شب خواب هایی مختلفی می بینند، که هر کدام از آنها ۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می کشند.

در طول یک دوره زندگی معمولی، افراد به طور متوسط شش سال را صرف خواب دیدن می کنند.
۲٫ شما بیشتر خواب های خودتان را فراموش می کنید

تقریبا ۹۵ درصد از خواب های شما بلافاصله بعد از بیدار شدن فراموش می شوند.

بر اساس یکی از نظریات بیان شده در مورد اینکه چرا یادآوری خواب ها مشکل می باشد، بیان شده است .

تغییرات صورت گرفته در مغز که در طول خواب دیدن اتفاق می افتند، از پردازش و انباشت اطلاعات که برای ایجاد خاطره مورد نیاز می باشد، حمایت نمی کند.

اسکن مغز افراد در حال خواب نشان داده است لایه های پیشانی – بخشی که نقش مهمی را در ایجاد خاطره دارد – که محل صورت گرفتن خواب می باشد، در طول حرکت سریع چشم (REM) در خواب غیر فعال می باشد.
روان درمانی مبتنی بر حضور ذهن و ذهن آگاهی MBCT سارا نامجو دکتر وانشناس
روان درمانی مبتنی بر حضور ذهن و ذهن آگاهی MBCT
0 دیدگاه
/
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۸
ادامه مطلب ...
۳٫ تمام خواب ها رنگی نمی باشند

در حالیکه اکثر افراد گزارش می کنند که خواب های رنگی می بینند، ولی درصد محدودی از افراد وجود دارند که ادعا می کنند خواب های سیاه و سفید می بینند.

در مطالعه ای که خواب بیننده ها نسبت به اهداف مطالعه مطلع بودند و از آنها خواسته شده بود که یکی از چارتها را انتخاب کنند که با خواب های آنها مطابقت دارد، رنگ های عسلی بیشتر از سایر رنگ ها انتخاب شد.
۴٫ مردها و زن ها به صورت متفاوتی خواب می بینند

تحقیقات صورت گرفته نشان داده است مضامین خواب های مردها و زنها با یکدیگر متفاوت می باشند. در برخی از مطالعات صورت گرفته ، خواب دیدن در مورد اسلحه ها در مردان بیشتر از زنان بود، در حالیکه زنان بیشتر از مردان خواب لباس می بینند.

در یک مطالعه دیگری نشان داده شده است که خواب های مردها دارای مضامین تهاجمی و تجاوزی و فعالیت فیزیکی بیشتری می باشد، در حالی که خواب های زنان بیشتر شامل طرد شدن و محرومیت می باشد و مقدار گفتگو بیشتر از مقدار فعالیت فیزیکی می باشد.

زنان تمایل دارند که یک مقدار خواب طولانی تری را ببینند که باعث می شود شخصیت های بیشتری در خواب آنها وجود داشته باشد.

در زمینه شخصیت های موجود در خواب ها، معمولا تعداد مردان در خواب های مردها، دو برابر تعداد زنان می باشد؛ این در حالی است که تعداد افراد موجود از هر دو جنسیت در خواب های زنان یکسان می باشد.
۵٫ احتمالا حیوانات هم خواب می بینند

اکثر افراد بر این عقیده هستند زمانیکه سگ در هنگام خواب دم خودش را تکان می هد یا پاهای خودش را حرکت می دهد، در حال خواب دیدن می باشد.

در حالی که نمی توان به صورت قطعی در مورد صحت این ادعا اظهار نظر کرد، ولی محققان بر این باورند که احتمال خواب دیدن حیوانات وجود دارد. حیوانات دقیقا همانند انسان ها وارد مراحل خواب می شوند که شامل چرخه های REM و غیر REM خوابی می باشد.

    مشاورانه
    مشاوره خانواده
    مشاوره ازدواج
    مشاوره تلفنی
    مشاوره آنلاین
    تست روانشناسی
    مشاوره روانشناسی
    مشاوره جنسی
    اختلال روانی
    استخدام روانشناس و روانسنج

۶٫ امکان کنترل خواب هایتان وجود دارد

یک خواب روشن عبارت از خوابی می باشد که شما در حین آن مطلع هستید همچنان در حال خواب هستید.

خواب دیدن روشن یک وضعیت ترکیبی از هر دو مورد هوشیاری و خواب REM می باشد، و در طول آن شما می توانید مضمون خواب را هدایت یا کنترل کنید.

تقریبا نیمی از مردم می توانند حداقل یک خواب روشن را به یاد داشته باشند، و همچنین برخی از افراد می توانند خواب های روشن متعددی را به یاد بیاورند.
۷٫ عواطف منفی رایجتر می باشند

محققی به اسم کالوین اس. هال در طول یک دوره چهل ساله، بیش از ۵۰۰۰۰ گزارش خواب را از دانشجویان دانشگاهی جمع آوری کرد.

این گزارشات در طول دهه ۱۹۹۰ و از طریق یکی از دانشجویان هال به اسم ویلیام دومهوف در دسترس عموم قرار گرفت.

گزارشات مربوط به خواب مشخص کرد که بیشتر عواطف در طول خواب ها تجربه می شوند، هر چند که در حالت عمومی عواطف تجربه شده مربوط به اضطراب و عواطف منفی درطول خواب بیشتر از عواطف مثبت می باشند.
۸٫ خواب دیدن در افراد نابینا هم اتفاق می افتد

محققان روانشناسی و علوم شناختی در یکی از مطالعات صورت گرفته بر روی افرادی که از زمان تولد نابینا بودند، به این نتیجه رسیدند که به نظر می رسد این افراد در طول خواب هایشان تجسمات بصری را تجربه می کنند و خواب دیدن را تجربه می کنند.

همچنین آنها دارای حرکات چشم می باشند که با حالت یادآوری خواب تصویری مطابقت دارد.

هر چند که حرکات چشم شرکت کنندگان نابینا در طول REM کمتر از مشارکت کنندگان بینای حاظر در مطالعه می باشد، ولی این شرکت کنندگان احساسات خواب مشابهی را گزارش کردند که شامل مضامین بصری می باشد.
حقایق خواب دیدن
مشاوره فردی و سلامت
۱٫ شما در طول خواب هایتان بی حس هستید

یکی از ویژگی های خواب REM عبارت از بی حسی عضلات ارادی می باشد. این پدیده به عنوان فقدان تونوس (کشیدگی طبیعی عضلانی) REM نامیده می شود و باعث می شود که شما نتوانید در طوب خواب واکنش نشان دهید.

در واقع به دلیل اینکه نورون های حرکتی شما تحریک نمی شوند، بدن شما حرکت نمی کند.

در برخی از موارد، این بی حس شدن می تواند حتی تا ۱۰ دقیقه بعد از بیدار شدن هم ادامه داشته باشد که به عنوان بی حسی یا فلج خوابی شناخته می شود.

در حالی که تجربه کردن این شرایط می تواند ترسناک باشد، ولی کارشناسان بر این عقیده هستند که این شرایط کاملا نرمال می باشد و قبل از برگشت حالت نرمال مربوط به کنترل عضلات می تواند تا چند دقیقه طول کشد.
۲٫ بیشتر خوابها عمومی و جهانی می باشند

در حالی که تجربیات ما تاثیر قابل توجهی بر روی خواب های ما دارند، ولی محققان به این نتیجه رسیده اند که برخی از محتویات خاص خواب ها، در بین فرهنگ های مختلف رایج می باشد.

برای مثال، افراد مربوط به نقاط مختلف جهان خواب هایی در مورد دنبال شدن، مورد حمله واقع شدن یا افتادن را تجربه می کنند.

سایر تجربیات خوابی رایج شامل احساس ثابت شدن و عدم توانایی برای حرکت، دیر رسیدن، پرواز کردن و لخت شدن در مکان های عمومی می باشد.

منبع: کندرا چری و کالوین هال ، مترجم تیم ترجمه مشاورانه آخرین به روز رسانی: ۲۷ آگوست

منبع : ۱۰ حقیقت جالب در مورد خواب دیدن-مشاورانه

رابطه درمانی تجسمی در جلسه مشاوره خانواده

تجسم درمانی یک نوع خاصی از رابطه درمانی می باشد که برای کمک به حل اختلاف موجود در روابط و ایجاد فرصت هایی برای بهبود و رشد طراحی شده است. عبارت Imago معادل لاتین “Image” (به معنای تجسم) می باشد و در رابطه درمانی تجسمی، به یک “تصویر ناخودآگاه از عشق آشنا اشاره می کند.”

رابطه درمانی تجسمی برای اولین بار توسط هاویل هندریسک و هلن ماکلی هانت معرفی شد. در اواخر دهه ۱۹۷۰، هر دو این متخصصان بالینی در رابطه خودشان طلاق را تجربه کردند.

آنها بعد از تحیقیق در مورد یک حمایت موثر و مبتنی بر شواهد برای شناخت پویایی های رابطه و یافته های بسیار محدودی که در مورد منابع مفید داشتند، از تجارب خودشان برای تحقیق استفاده کردند و یک مدل مشاوره ای مبتنی بر شواهد را ایجاد کردند که برای تسهیل درمان و رشد در روابط تعهد شده مفید می باشد.
تجسم و روابط

مفهوم imago به عنوان یک تصویر از عشق آشنا باعث می شود که روابط اولیه ما، مواردی را در مورد عشق و خودمان به ما آموزش بدهد. ما از طریق این تجارب اولیه، یک حس هویت مربوط به عشق را تجربه می کنیم؛ برای مثال، عشق چیست و ما برای تجربه کردن عشق از طرف دیگران و احساس ایمنی، به چه چیزهایی نیازمندیم.

ما در روابط اولیه خودمان، احساس عزت نفس خودمان را بر مبنای نحوه برخوردی که توسط افراد مهم در زندگی خودمان با ما صورت می گیرد، ایجاد می کنیم. بعد از آن ما شروع به ایجاد الگوهای دلبستگی و به دست آوردن نحوه تفکر خودمان در رابطه با نحوه برخورد دیگران با خودمان می کنیم.

برای مثال، در صورتی که شما در هنگام رشد مورد تشویق قرار بگیرید و در هنگام انجام دادن وظایف خودتان به صورت مناسب با احساس دوست داشته شدن از طرف مراقبان خودتان مواجه شوید، می توانید در زندگی بزرگسالی این باور را داشته باشید که به منظور داشتن شایستگی مربوط به دوست داشته شدن و دریافت مراقبت و راحتی از طرف والدینتان، باید عملکرد مناسبی داشته باشید.

در صورتی که همسرتان از شما دور شود و رابطه اش را با شما قطع کند و احساس دوست نداشتن نسبت به شما داشته باشد، ممکن است که به صورت سریع شروع به انعکاس این موارد در رفتارهای خودتان بکنید، به برخورد وی واکنش نشان بدهید و به دنبال یافتن پاسخ این سوال باشید که چه کار “اشتباهی” انجام داده اید که همسرتان با شما به این نحو برخورد کرده است.
۳ عامل کلیدی در روابط سالم از نظر روانشناس

روابط صمیمی ما، مهمترین عامل در ایجاد نقاط جدید، زخم های قبلی و رفتارهای عادی شده می باشند. این ارتباطات می توانند منجر به از بین رفتن احساس صمیمیت و مراقبت شدن، و همچنین تنهایی و ترک شدن شوند.

در اغلب موارد، روابط صمیمی منجر به افزایش یافتن ناراحتی های قدیمی، آشنا و عاطفی می شوند، چرا که تجسم درمانی بیان می دارد که ما الگوهایی را انتخاب می کنیم که برای ما “آشنا” باشند.

زمانی که این ناراحتی های قدیمی در روابط مطرح می شوند، می توانند شانس درمان یافتن و رشد را برای ما ایجاد بکنند. درمانگران تجسم درمانی بر این باور هستند که این موضوع کاملا صحیح می باشد.

برای مثال، دکتر هندریکس در پرفروش ترین کتاب خودش به اسم به دست آوردن عشقی که می خواهید بیان کرده است که “ما در روابط متولد می شویم، ما در روابط دچار ناراحتی می شویم و ما در روابط می توانیم به بهبود دست پیدا کنیم.”
انتخاب کردن یک الگوی آشنا

تجسم درمانی بیان می دارد که ما همسرانی را انتخاب می کنیم که مراقبان اولیه ما را برایمان یادآوری می کنند – یک ترکیبی از ویژگی های خوب و نه چندان خوب آنها. به همین دلیل است که نسبت به افرادی که برایمان آشنا هستند، احساس خوبی پیدا می کنیم و سعی می کنیم که روابط نزدیکی با آنها برقرار کنیم.

به دلیل اینکه آنها دارای ویژگی هایی هستند که با آن آشنا هستیم، به دلیل مواردی که در هنگام رشد یاد گرفته ایم، همچنین تمایل داریم تا ماهیت این ویژگیها را هم بشناسیم.

در نظر گرفتن این مورد که ممکن است ما همسری را انتخاب کنیم که تشابه زیادی با ویژگیهای مراقبان اولیه ما ندارند، می تواند منجر به سردرگمی ما شود! با این وجود، احتمال صورت گرفتن این شرایط وجود دارد، چرا که رابطه داشتن با موقعیت ها و افرادی که با ما آشنا هستند، برای ما راحتتر می باشد.

در صورتی که عادت کرده باشید در هنگام داشتن اختلاف یا ناراحتی با برخورد سرد و بی اعتنایی والدینتان مواجه شوید، این احتمال وجود دارد که شما یک احساس نامشخص و یک وضعیت راحتی خودمانی نسبت به همسری داشته باشید که در طول مدت اختلاف یا ایجاد ناراحتی، یک برخورد قطعی با شما داشته باشد و لحن صحبت کردن وی دچار تغییر شود.
زنان چه چیزی از شوهرانشان می خواهند
تکنیک های خانواده درمانی به زبان ساده
اشتباهات بعد از بهم خوردن رابطه
چه چیزی منجر به متفاوت شدن تجسم درمانی می شود؟

ویژگی منحصر به فردی که تجسم درمانی دارد، عبارت از این مورد است که تجربیات دلبستگی اولیه نسبت به مراقبان، می تواند تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب همسر ما در دوره بزرگسالی داشته باشد.

در هنگام قرار گذاشتن، ما سعی می کنیم با افرادی ارتباط برقرار کنیم که برای ما آشنا هستند و ارتباط برقرار کردن با آنها به راحتی امکان پذیر است؛ همچنین یک احساس آشنایی طولانی مدت از قبل را نسبت به آنها داریم.

تجسم درمانی بیان می کند که این افراد بدلیل داشتن روابطی مشابه با روابط قبلی ما با مراقبانمان در مراحل اولیه زندگی، برای ما آشنا هستند. زمانی که ما احساس راحتی و آشنایی با یک شخصی پیدا می کنیم، محافظه کاری های خودمان را از بین می بریم و روابط نزدیکی با آنها ایجاد می کنیم و این امر منجر به راحتتر شدن برقراری یک رابطه عاطفی می شود.

همزمان با داشتن روابط نزدیک تر در طول زمان، ناراحتی های عاطفی و ظاهری موجود در روابطمان را از بین ببریم و صمیمیت بیشتری ایجاد کنیم.

مورد دیگری که تجسم درمانی را نسبت به سایر روشهای درمانی متفاوت می کند، عبارت از این است که این روش درمانی بر روی استفاده از تضاد و ناراحتی و فرصت های درمان یافتن و رشد تمرکز دارد.

تجسم درمانی به جای آموزش دادن به افراد برای “مبارزه بهتر” یا پیدا کردن روش هایی برای اجتناب از تضاد موجود در روابط موجود، زوجین را تشویق می کند تا از لحظه های ناراحتی برای بررسی، کنجکاوی و یادگیری استفاده کنند.

تجسم درمانی یک روش مشارکتی می باشد، به این معنا که یک نقش متمایز و قدرت مشورت دهی را برای درمانگر در نظر نمی گیرد، بلکه درمانگر با زوجین همکاری می کند تا آنها موارد اتفاق افتاده برای خودشان و بهبود روابط را به عنوان یک مورد کلی و مرتبط به هم در نظر بگیرند.

درمانگر به زوجین اجازه می دهد تا در روابط خودشان، نقش یک کارشناس را داشته باشند و مکالمات مابین زوجین را به نحوی تغییر می دهد که زوجین مواردی را از یکدیگر یاد بگیرند.
این روش چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

تجسم درمانی به طور خاص برای شناخت و بهبود روابط ایجاد شده است. برخی از مشکلاتی که تجسم درمانی می تواند برای آنها مفید باشد، عبارتند از:
• چالشهای ارتباطی
• ایجاد عدم توافقها / تضاد
• احساس عدم ارتباط
• نداشتن رابطه صمیمی
• خیانت / اعتماد

برای استفاده از روش تجسم درمانی، هیچ ضرورتی برای داشتن ناراحتی وجود ندارد. در واقع، زوجینی که روابط ناراحت کننده ندارند هم می توانند از این روش درمانی استفاده کنند، مواردی را در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر روی روابط یاد بگیرند و شناخت بهتری نسبت به خودشان و همسرشان به دست بیاورند.
تجسم درمانی برای چه شخصی می تواند مفید باشد؟

همچنین افرادی که روابط تعهدآوری با افراد دارند، گزینه های مناسبی برای استفاده از روش تجسم درمانی می باشند. زوجین در تمامی مراحل و دوره های روابطشان، از قرار ملاقات تا مراحل پیش از ازدواج و افرادی که چند سال در کنار هم هستند، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

همچنین افراد مجرد هم می توانند در رابطه درمانی تجسمی شرکت کنند. افرادی که با هم قرار ملاقات می گذارند، با استفاده از این روش درمانی می توانند نکاتی را در رابطه با الگوهای رفتاری، انتخاب همسران و نحوه پیدا کردن و ارتباط برقرار کردن با یک شخص مطمئن و انتخاب همسر مناسب یاد بگیرند.
مکالمه تجسمی به وسیله مشاور خانواده

یکی از بخش های اصلی رابطه درمانی تجسمی، عبارت از مکالمه تجسمی می باشد. این مکالمه یک روش ساختار یافته ای می باشد که از طریق درمانگران تجسمی آموزش دیده اجرا می شود و به زوجین اجازه می دهد تا شناخت و همدلی خودشان را افزایش دهند. اهداف مکالمه تجمسی عبارتند از:

• از بین بردن زبان و لحن منفی و مضر از روابط موجود
• ایجاد یک محیط عاطفی ایمن برای زوجین و شریک شدن در مسائل یکدیگر
• ایجاد یک محیط مساوی برای زوجین و از بین بردن این ایده که یکی از زوجین قدرت زیادی نسبت به طرف مقابل دارد.

در طول این مکالمه، یک طرف “فرستنده” و یک طرف “گیرنده” وجود دارد؛ فرستنده عبارت از شخصی می باشد که تفکرات و احساسات خودش را به صورت آشکار با طرف گیرنده به اشتراک می گذارد. طرف دریافت کننده در طول مکالمه تجسمی، سه مورد زیر را انجام می دهد:

۱٫ معکوس نمودن: مواردی که از همسر خودتان شنیده اید را تکرار کنید تا آن موارد را مشخص کنید و بشناسید. فرد دریافت کننده این کار را بدون صورت دادن تشخیص، انتقاد یا واکنش انجام می دهد، و فقط مواردی که از طرف همسرش شنیده است را تکرار می کند.

۲٫ ارزیابی: فرد دریافت کننده تلاش می کند تا بخش هایی را که از طرف همسرش (فرستنده) شنیده است و برای وی معنادار است را تایید کند.

آنها در هنگام انجام دادن این کار، به همسر خودشان می فهمانند که آنها منظور همسر خودشان را دریافت کرده اند و به صورت فعالانه تلاش کرده اند تا آن را بفهمند. در صورتی که بخش هایی وجود داشته باشد که فرد دریافت کننده همچنان نمی فهمد، وی می تواند از فرستنده بخواهد که اطلاعات بیشتری را به وی بدهد.

۳٫ همدلی: در این مرحله از گفتگو، فرد دریافت کننده مواردی را که احساس می کند از طرف مقابلش دریافت کرده است را به اشتراک می گذارد.

در این مرحله، به اشتراک گذاری یک روشی است که باعث می شود همسر فرد این احساس را داشته باشد که تجارب عاطفی وی به صورت مناسبی درک می شود و فرد به یک احساس دیده شدن و شنیده شدن دست پیدا می کند.
تجسم برای افراد

هرچند که رابطه درمانی تجسمی یک مدل مشاوره ای می باشد که برای کاربرد داشتن در روابط زوجین متعهد طراحی شده است، ولی برای منتفع شدن از تجسم درمانی، هیچ نیاز به قرار گرفتن در یک رابطه فعال وجود ندارد.

در واقع، اکثر افرادی که با یک نفر دیگر قرار ملاقات می گذارند، برای ارزیابی کردن سابقه خودشان و نحوه تاثیر آن بر روی الگوهای قرار ملاقات و انتخاب همسرشان می توانند از روش تجسم درمانی استفاده کنند.

شما با شرکت کردن در تجسم درمانی می توانید برخی از آسیب های قدیمی خودتان یا مراحل خام بودن خودتان از نظر عاطفی که می توانند بر روی روابط شما تاثیر گذار باشند را یاد بگیرید.

پیدا کردن حس بهبودی در این نقاط خام می تواند در کمک به شما برای بدست آوردن اعتماد بیشتر و یادگیری نحوه تبدیل شدن به همسر مناسب و همدل در روابط آینده تان مفید باشد.

    مشاوره خانواده چیست؟
    تحریک جنسی زنان
    خدمات مشاوره خانواده
    علائم خیانت
    کانال مشاوره خانواده

سوالات رایج
چگونه می توانم تجسم درمانی را شروع کنم؟

دور روش مهم برای شروع یادگیری در مورد تجسم درمانی و مفید بودن آن بر روی روابط شما وجود دارد که شامل کارگاه ها و دوره های درمان می باشد. کارگاه های زیادی در دسترس می باشند که همه آنها بر مبنای مدل تجسم درمانی هستند. برخی از کارگاه هایی که وجود دارند، مخصوص افراد زیر می باشند:

• زوجین در مرحله پیش از ازدواج
• زوجین دارای ناراحتی
• زوجین دارای فرزند
• زوجین مسیحی
• زوجین دارای جنسیت مشابه
• مجردها

این کارگاه ها در سرتاسر جهان برگزار می شوند و ممکن است که در منطقه یا ناحیه شما هم کارگاه های مرتبطی برگزار شوند.

روش دیگری که برای شرکت کنندگان وجود دارد، عبارت از مشاوره گرفتن از درمانگر تجسمی آموزش دیده می باشد. معمولا دوره ها به صورت سنتی و یک ساعته برگزار می شوند، هر چند که خدمات دیگری هم در دسترس می باشد که برای مثال می توان به دوره های فشرده ای اشاره کرد که چند ساعت به طول می کشند یا می توان به دوره های بهبود اشاره کرد که چند روز به طول می کشند.

داشتن یک برخورد رو در رو با یک متخصص تجسم درمانی آموزش دیده به شما و همسر شما اجازه می دهد تا به صورت فعالی عوامل موجود در رابطه خودتان را بررسی بکنید.

در طول زمان، شما برای بررسی و یادگیری مواردی که در حین ایجاد ناراحتی و تضاد در روابط برای همسر شما صورت می گیرد، از گفتگویی استفاده خواهید کرد که با راهنمایی درمانگر صورت می گیرد.

شناخت فعال یکدیگر می تواند همدلی را افزایش دهد و یک احساس ارتباطی و درمانی ما بین زوجین ایجاد کند تا از بروز مشکلات و الگوهای مشابه در آینده جلوگیری کند.
به چه نحوی می توانم به درمانگر تجسم درمانی دسترسی داشته باشم؟

بیشتر درمانگرانی که بر روی زوجین کار می کنند، به احتمال زیاد یک سری آموزش ها – و درک مبنایی – را در مورد رابطه درمانی تجسمی پشت سر گذاشته اند.

شما می توانید منابع، همانند درمانگران رابطه درمانی تجسمی آموزش دیده و حتی دارای گواهی نامه کامل را در منطقه خودتان یا در سایت هایی همانند سایت بین المللی روابط تجسمی پیدا کنید.

شما در این سایت می توانید در یک پایگاه داده مربوط به درمانگران تجسم موجود در سرتاسر جهان، درمانگران موجود در منطقه خودتان و نوع نیاز رابطه ای را جستجو کنید. همچنین شما می توانید آدرسهای مربوط به کارگاه های قابل دستیابی را پیدا کنید که بر مبنای اصول رابطه درمانی تجسمی صورت می گیرند.
آیا رابطه درمانی تجسمی در برخی مواقع می تواند کارایی مناسبی نداشته باشد؟

همانند سایر روش های رابطه درمانی، برخی مواقع و شرایطی وجود دارند که تجسم درمانی نمی تواند برای رابطه شما مناسب باشد. این مواقع می تواند شامل موقعیت هایی از قبیل خشونت خانگی، سوء مصرف مواد به صورت فعال، یا سایر رفتارهای اعتیادآوری باشد که می تواند مانع موفقیت در رابطه درمانی شود.

تجسم درمانی فقط در مواردی می تواند کارایی داشته باشد که مشکلاتی از قبیل موارد بیان شده، قبل از مراجعه به درمان حل شده باشند.
مشاوره زوجین به چه نحوی می تواند برای مشکلات ناشی از اعتیاد مفید باشد
منابع اضافی

در صورتی که شما به یادگیری رابطه درمانی تجسمی علاقمند باشید ولی نسبت به شرکت کردن در کارگاه یا دوره های درمانی علاقمند نباشید، کتاب های مشهوری توسط دکتر هندریکس و دکتر هانت نوشته شده اند که می توانید مورد استفاده قرار بدهید. این کتاب ها عبارتند از:

• به دست آوردن عشقی که می خواهید: یک راهنمایی برای زوجین
• نگه داشتن عشقی که پیدا کرده اید: یک راهنمای شخصی
• داشتن یک ازدواج ساده: ۱۰ حقیقت برای نگهداشتن یک رابطه
• دریافت عشق: انتقال رابطه خودتان با اجازه دادن به خودتان برای دوست داشته شدن
• فضای مابین: نقطه ارتباط
• رمز خوشحالی زوجین: چگونه می توان یک رابطه مدام و رضایتبخش داشت
اکثر این کتاب های دارای ورژن کتاب کار هستند که برای شناخت بهتر ازدواج و یادگیری نحوه بکارگیری آن در الگوهای رابطه ای خودتان مفید می باشند.

نویسنده: جودی کلارک
آخرین به روز رسانی: ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸

سلامت روانی جامعه ناشنوایان و محدودیت های مراقبتی مربوط به این افراد

جامعه ناشنوانان به صورت روزمره با چالش های مربوط به لقب گذاری ها، تعصبات و ارتباطات مواجه است، ولی دارای یک سری چالش های دیگری هم می باشند.

مطالعات صورت گرفته نشان داده است که افراد ناشنوا، دو برابر افراد عادی از مشکلات سلامت روانی رنج می برند و همچنین در دسترسی به خدمات سلامت روان واقعی دارای مشکلات بیشتری هستند.


مشکلات سلامت روانی رایجی که در بین جامعه ناشنوایان وجود دارد شامل افسردگی، اضطراب و بیماری های شدیدی همانند اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنیا می باشد.


افراد ناشنوا علاوه بر مشکل ارتباط برقرار کردن با مراقبان، از مشکلات بیماری روانی هم رنج می برند – محققان نتیجه گیری کرده اند که لب خوانی کافی نمی باشد، مفسرانی که علائم زبانی را متوجه می شوند، بسیار نادر هستند و بیشتر ابزارهای تشخیص بستگی به دانشی دارد که در بین افراد ناشنوا رایج نمی باشد.


سلامت روانی در جامعه ناشنوایان


اکثر افراد دارای برخی معایب شنیداری می باشند – بر اساس یکی از مطالعات صورت گرفته، بین 15 درصد تا 26 درصد از افراد دارای معایب شنیداری هستند.
ولی این یک مشکل متفاوتی برای افراد کاملا ناشنوا می باشد، به خصوص در صورتی که این افراد قبل از آنکه شانس یادگیری زبان گفتاری را داشته باشند، دچار ناشنوایی شوند.

تقریبا از هر 10000 نفر، یک نفر در این گروه قرار می گیرد و اکثر آنها خودشان را به عنوان اقلیت فرهنگی می دانند که به جای زبان گفتاری از زبان اشاره ای استفاده می کنند.


چالش های مربوط به عملکرد در دنیای شنیداری می تواند منجر به مشکلات سلامت روانی شود. در یک مطالعه ای که شامل افراد دارای معایب شنیداری بود، 41% از افراد شرکت کننده بر این باور بودند که مشکلات رابطه ای به دلیل استرس های خانوادگی و تعصب هایی ایجاد می شود.

می تواند منجر به ایجاد افسردگی اجتماعی، سوء استفاده از مواد یا در برخی مواقع رفتار خشونت آمیز شود یا در ایجاد این موارد نقش داشته باشد.


سایر مطالعات صورت گرفته نتیجه گیری کردند که یک چهارم از دانش آموزان ناشنوا، دارای مشکلات یادگیری، تاخیر رشد یافته، معایب بصری یا اوتیسم می باشند

کودکان ناشنوایی که در ارتباط برقرار کردن با خانواده هایشان مشکل دارند، نسبت به کودکان ناشنوایی که مشکلات محدودی در ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده شان دارند یا هیچ نوع مشکلی ندارند، چهار برابر بیشتر در معرض اختلال های سلامت روانی قرار دارند.


همچنین قلدری کردن نسبت به کودکان ناشنوا در محیط مدرسه می تواند یک مورد عادی باشد، و احتمال قربانی شدن در تجاوز جنسی در رابطه با پسران و دختران ناشنوا بیشتر می باشد.


ارتباط مورد نیاز می باشد، ولی محدود است


دسترسی به خدمات سلامت روان برای افراد ناشنوا به سختی امکان پذیر است. یک مطالعه کوچک صورت گرفته که شامل 54 شرکت کننده بود، نتیجه گیری کرد که بیش از نیمی از افراد قادر به پیدا کردن خدمات سلامت روانی نبودند که افراد ناشنوا بتوانند از آن استفاده کنند.


علاوه بر این، موارد مربوط به شرایط روان پزشکی همانند اختلال های روانی در بین افراد ناشنوا که تشخیص داده نشده اند، زیاد می باشد و علت اصلی آن مشکلات ارتباطی می باشد که عبارتند از:


· کمبود مفسران باتجربه ما بین زبان انگلیسی و زبان اشاره ای
· مشکلات مربوط به ترجمه زبان گفتاری و زبان شنیداری
· تفاوت هایی در نحوه نشان دادن و درک سلامت روانی در افراد ناشنوا

در رابطه با این افراد، خواندن و نوشتن نمی تواند جایگزین مناسب و کافی برای زبان گفتاری باشد. معایب شنیداری منجر به ایجاد اختلال های زیادی در واژگان افراد می شود، به نحوی که توانایی نوشتاری و خواندن افراد فارغ التحصیل شده ناشنوا از مدرسه، مشابه توانایی نوشتاری و خواندن افراد معمولی می باشد که در حین تحصل مدرسه ای هستند.


علاوه بر این، لب خوانی با دقت 100% صورت نمی گیرد – افراد بزرگسال ناشنوا، به طور متوسط 26 تا 40 درصد از سخنان بیان شده را می توانند لب خوانی کنند.


چگونه می توان به خدمات سلامت روان دسترسی داشت؟


به دلیل وجود داشتن مشکلات ارتباطی، اکثر شرکت کنندگان در مطالعه مربوط به افراد ناشنوا به این نتیجه رسیده اند که افراد ناشنوا برای استفاده از خدمات سلامت روانی، متخصصان ناشنوا را ترجیح می دهند.

علاوه بر این، استفاده کردن از مفسران با تجربه هم اهمیت زیادی دارد ... ولی همه این کارها فقط اولین مرحله در کمک به دسترسی افراد ناشنوا به خدمات سلامت روانی مناسب می باشد.


مشکلات مربوط به زمان یک عامل مهمی در تشخیص اختلال های روانی می باشد – سوالاتی از قبیل "آیا در یک سال گذشته، مشکلات خوابی را برای یک ماه یا یک دوره بیشتری تجربه کرده اید؟

" یا "آیا این مشکلات را برای شش ماه یا یک دوره بیشتر داشته اید؟" ، از جمله سوالات رایج پرسیده شده می باشند. با این وجود، بیان کردن این مشکلات با استفاده از زبان اشاره به سختی امکان پذیر می باشد، چرا که شامل عباراتی از قبیل "احساس در لبه بودن" می باشد.


نکته آخر عبارت از این است که سوالات مربوط به مصاحبه های تشخیصی که مربوط به دانش در رابطه با مواردی می باشد که احتمال شنیدنشان وجود دارد، مربوط به مشکلات واقعی می باشد: فردی که در کل زندگی خودش ناشنوا بوده است، در صورت شنیدن "صداهای شنیداری" چه درکی خواهد داشت؟


تفاوت مهمی که باید شناسایی شوند


همچنین متخصصان سلات روان باید نحوه تشخیص و شناسایی تفاوت های موجود در نحوه ابراز عواطف و احساسات افراد ناشنوا را نسبت به افراد شنوا یاد بگیرند.


برای مثال، شخصی که ناشنا است ممکن است که به دنبال جلب توجه باشد. در حالی که این رفتار برای افرادی که می شنوند، یک رفتار پرخاشگرانه محسوب می شود، ولی این مورد در جامعه ناشنوایان کاملا پذیرفته شده و معمولی می باشد.


همچنین، در حالیکه نشان دادن زیبایی در بین افراد شنوا از طریق اخم کردن نشان داده می شود، ولی افراد ناشنوا از این ابراز احساس مشخص برای بیان کردن معنا استفاده می کنند.

در واقع یکی از مطالعات صورت گرفته به این نتیجه دست یافت که متخصصان بالینی اکثر موارد خوانده شده سریع را به عنوان علامتی از رفتار روان پریشی در نظر می گیرند و به عنوان تغییر در وضعیت روانی که در واقعیت نشان داده شده است، در نظر نمی گیرند.

همچنین علائم محدوی در زبان گفتاری وجود دارد و این زبان نمی تواند تغییرات دقیق صورت گرفته در وضعیت روانی را بیان کند.

برای کمک به افراد ناشنوا چه کارهایی را می توان انجام داد؟


یکی از مطالعات صورت گرفته در مورد محدویت های فرهنگی و زبانی در مورد سلامت روان نتیجه گیری کرده است که اکثر افراد ناشنوا، نسبت به انجام تعهد خودشان به صورت نادرست ترس دارند، چرا که آنها نمی توانند با کارکنان موجود ارتباط برقرار کنند.

یکی از شرکت کنندگان بیان کره بود "حتی در صورتی که از بخش اطلاعات (مربوط به بیمارسان روان شناختی) راهنمایی بخواهم، عدم ارتباط می تواند باعث شود که من یک کار اشتباهی انجام بدهم ... من نمی خواهم به آنجا بروم، حتی برای یک ویزیت!"


همچنین این مطالعه نشان داد مشارکت کنندگانی که به صورت اشتباه منظور متخصصان را متوجه می شوند، احساس می کنند که یک سطح ظاهری از ارتباط کافی می باشد.

یکی از مطالعات صورت گرفته به صورت خاصی بر روی بیماران دارای اختلال روانی که قبل از یادگیری صحبت کردن، دچار ناشنوایی شده بودند مطالعه صورت داد و نتیجه گیری کرد که این افراد در هنگام تشخیص دادن، بر روی علائم مستند شده و سایر اطلاعات تاکید می کنند.


هر چند که حل کردن این مشکلات به سختی امکان پذیر است، ولی یک سری راه حل هایی در مورد این مشکلات وجود دارند. افراد دارای مشکلات شنوایی باید تشویق شوند که از دوره های برگزار شده در زمینه سلامت روان استفاده کنند و متخصصان سلامت روان باید از مترجم های بیشتری برای کار بر روی بیماران روانی استفاده کنند.


انجمن ملی ناشنوایان بیان کرده است که افراد ناشنوا این حق را دارند تا به متخصصان سلامت روانی مراجعه کنند که در رابطه با کار بر روی افراد ناشنوا یا افراد دارای مشکلات شنیداری، دارای تجربه مناسبی می باشند.

همچنین این سازمان بیان کرده است که افراد ناشنوا این حق را دارند که "بر اساس زبان و حالت ارتباطی که برای آنها موثر می باشد"، ارتباط برقرار کنند و تشخیص و توصیه های ارائه شده برای درمان را به صورت دقیقی درک کنند.


متخصصان بالینی که در زمینه کار بر روی افراد دارای مشکلات شنیداری بی تجربه و یا کم تجربه می باشند، باید با احتیاط زیادی بر روی این افراد کار کنند و در هنگام ارائه تشخیص در مور ناشنوایان، سعی کنند از دیدگاه سایر متخصصان هم استفاده کنند.

علاوه بر این، برای از بین بردن محدودیت های زبانی که منجر به مشکل تر شدن ارتباط می شوند، به انجام تحقیقات و تلاش های بیشتری نیاز وجود دارد.


نویسنده: مارسیا پورس[1]

آخرین به روز رسانی: 13 جولای 2018
[1] Marcia Purse