مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

نوروفیدبک و بیوفیدبک

یکی از روشهای بدون دارو و بدون عارضه که حدود 80 سال قدمت دارد نوروفیدبک وبیوفیدبک است.در نوروفیدبک و بیوفیدبک دقیقا برای امواج مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز با سایر اندامهای ما، به عنوان یک آینه پیشرفته عمل میکند. نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می کند تا از آنچه در مغز ما در حال رخ دادن است، آگاه شویم. در بیوفیدبک فرد با اطلاع یافتن از لحظه فعالیت فیزیولوژیک بدنش آگاه می شود. با این آگاهی کنترل هشیارانه و ارادی بر فعالیت های فیزیولوژیک ناهشیار، امکانپذیر میشود! با ارایه این تکنیک افراد بازخوردهای واضح و مستقیمی مانند صدا یا تصویر را از مغز یا بدنشان دریافت میکنند و به این ترتیب میتوانند کارکرد مغز، ضربان قلب، فشارخون، دستگاه گوارش، کلیه ها، درد و ... را کنترل نمایند.

تمامی مواردی از قبیل شادی و غم، افسردگی و اضطراب و نشاط و غیره حاصل عملکرد مغز انسان است. مغز انسان زمانی عملکردی بهینه را خواهد داشت که به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن کار خود را انجام دهد. بسیاری از افراد فکر می کنند که ارتقا عملکرد به معنای افزایش میزان کار کشیدن و در واقع سخت کار کردن است ولی در واقعیت امر ارتقا عملکرد و عملکرد بهینه زمانی اتفاق خواهد افتاد که فرد با صرف کمترین میزان انرژی بهترین بازده و عملکرد را دریافت نماید و این فقط در صورتی اتفاق خواه افتاد که مغز بتواند از داشته ها و منابع خود بیشترین استفاده ممکن را ببرد. با استفاده از نوروفیدبک و بیوفیدبک می توان از کارکرد مغز و بدن خود، آگاه شد و کارکرد آنها را بهبود بخشید. روش نوروفیدبک و بیوفیدبک و به مغز می‌آموزند تا بتواند توانمندیهای خود و سایر اجزای بدن را افزایش دهد. در نوروفیدبک و بیوفیدبک به جای دادن غذا به مغز، به آن پخت و پز و غذا درست کردن را یاد خواهد داد.
بسیاری از افراد ی که از نوروفیدبک و بیوفیدبک استفاده می کنند دانش آموزان، دانشجویان، و ورزشکاران هستند چرا که این دسته افراد به فعالیت مغزی بسیاری نیاز دارند. دانش آموزان و دانشجویان، ورزشکاران و مدیرانی هستنند که در سطوح حرفهای مشغول به فعالیت هستند و از مشکل خاصی هم رنج نمی برند و فقط برای ارتقای عملکرد و بهره مندی کامل از توانمندیهای خود، از نوروفیدبک و بیوفیدبک استفاده می کنند.
استفاده از داروها جزو روش های رایج و خطرناک دانش آموزان، دانشجویان در شب های امتحان است و یا به طور مثال ورزشکاران زیادی هستند که در رشته های مختلف و سنگین ورزشی برای افزایش توان عملکردی مغز و افزایش تمرکز از داروها استفاده می کنند. روش نوروفیدبک بدون استفاده از موارد گفته شده و بدون عوارض جانبی عملکرد مغز را ارتقاء خواهد داد.

آشنایی قبل از ازدواج

ا سلام
دختری 23 ساله هستم که حدود 3 ماه است که با پسری که 4 سال ازم بزرگتر هست به هدف ازدواج در اشنایی هستم البته به صورت تلفنی چون من اصفهان هستم و ایشون در شمال زندگی میکنن. ما ارتباطمون بیشتر در تلگرام هست و اونجا صحبت می کنیم با هم. و تو این سه ماه با هم آشنا شدیم و تصمیم جدی برای ازدواج داریم. فقط همدیگر رو تا الان ندیدیم و فکر می کنیم الان وقتش هست که ببینیم همدیگرو تا اگر حضوری هم همدیگر رو پسندیدیم برنامه خواستگاری و بقیه کارها رو بزاریم. خانواده اون میدونن که ما در ارتباط هستیم ولی خانواده من فقط خواهرهایم در جریان هستند و کم و بیش مادرم . پدرم هم در جریان نیست. مشکلی که برای دیدار حضوری داریم این هست که ایشون در اصفهان کسی رو ندارن که بتونن خونه اونا برن و میگه اگه من بخوام بیام اصفهان ببینیم همو باید بیام خونه شما. ولی من دوست ندارم تا مسئله کاملا جدی نشده و همدیگرو نپسندیدیم خانوادم بدونن که جدی هستیم. چون شاید همدیگرو نپسندیدیم در واقع اعتماد به نفسم کم هست و میترسم که اون تو ملاقات ظاهری من رو نپسنده. به خاطر همین من پیشنهاد دادم که هر دو بریم تهران تا اونجا بتونیم هم رو ببینیم چون اونجا هم اون دوستی داره که میتونه بره خونشون هم من فامیل دارم میتونم برم خونشون.ولی نمیدونم که پیشنهاد درستی هست یا نه چون معمولاً این هست که پسر به شهر دختر میاد که همدیگرو ببینن نه دختر.
مورد دیگه این هست که واقعا استرس دارم برای دیدار حضوری من دختر ریز اندامی هستم قدم کوتاه هست و لاغر اندام هستم و قیافه معمولی دارم. البته ما همیشه برای همدیگه عکس از خودمون میفرستیم ولی باز من استرس دارم.لطفا راهنماییم کنی تا این حسم کم بشه چون خیلی آزار دهنده هست برام. و مورد دیگه اینکه اون خیلی اصرار داره که اگه تو حضوری همدیگه رو پسندیدیم سریع تر کارها رو اکی کنیم تا ازدواج کنیم. و میگه فشار برای رابطه جنسی خیلی زیاد هست و نمیتونه بیشتر از این تحمل کنه.حتی با اینکه الان شرایط کارش هم خوب نیست ولی باز هم عجله میکنه.

توسط Parisa درازدواج 2)

  1. 0 votes

    آشنایی برای ازدواج

    دوست عزیز در مکانی عمومی قرار ملاقات بگذارید .
    میتونید فردی قابل اعتماد رو با خودتون ببرید .
    شما باید این فرد رو ببنید و به هم فرصت بدید .
    تا براساس این دیدن و به دل هم نشستن تصمیم گیری کنید .
    هرچند ما چنین آشناهای مجازی رو تایید نمیکنیم .
    چون هیچ شناخت و اعتمادی در کار نیست .
    و احتمال انتخاب اشتباه بسیار زیاده .
    و ازدواج بحث یک عمر زندگی مشترکه .
    که باید بهش توجه کنید .
    ولی در هر صورت میتونید یک ملاقات داشته باشید .
    و نگرانی اینکه شما ریز نقش هستید کاملا بی مورده.
    در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
    دفتر شریعتی:
    ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵ خط ویژه


    0 votes
  2. با سلام
    دوست عزیز به هر حال شما که می فرمایید برای هم عکس فرستادید به هر حال اگر واقعا هدف ازدواجع و مایلید که دیدار حضوری باشد شما که نمی توانید ظاهر و شرایطتتون رو تغییر بدید پس باید بتونید با هم در مورد ظاهر به توافق برسید
    به هر حال استرس شما تا حدی طبیعی است ولی اگر ایشون واقعا از ظاعر شما رضایت نداشتند خب ادامه نمی دهید دیگر اینکه بهتر است تا اینکه وارد زندگی شوید و احساسی تصمیم بگیرید بعد در زندگی ببنید نمی توانید با هم همراه باشید
    در هر حال امیدوارم خوشبخت باشید و بتوانید درست تصمیم بگیرید منتهی نگران هم نباشید چرا که به هر حال شما صحبت کردید و درسته تمایل دارید این ازدواج صورت بگیرید ولی باز هیچ چیزی معلوم نیست صحبت در فضای مجازی قصد و نیت ادم ها را مشخص نمی کند هر چند که طولانی مدت صحبت ها صورت گرفته شود
    در هر حال خوشبخت باشید

تست احساس خوشبختی

تست احساس خوشبختی:خوشبختی یک موضوع نسبی محسوب می شود.

برخی از ما اگر به غار زندگی کردن بپردازیم راضی می باشیم .

و بعضی دیگر از آدمها اگر در قصر هم باشند باز هم ناراحت می باشند.

در همه عصر ها، دانشمندان در مورد معنای خوشبختی ارزیابی‌هایی انجام دادند.

به راستی خوشبختی چه می باشد؟ به پرسشنامه زیر پاسخ دهید تا پاسخ خود را به دست آورید.

احساس خوشبختی کردن

تست احساس خوشبختی

اگر مایل می باشید که بدانید نسبت به اطرافیان چه مقدار خوشبخت می باشید .

پرسشنامه زیر را انجام دهید.

  1. هنگامی که مسابقه را می بازم از آن لذت نخواهم برد.

 درست       غلط

  1. هنگامی که شخصی در رابطه با من لطیفه می گوید از آن لذت خواهم برد.

 درست       غلط

  1. هنگامی که شخصی از دوستانم هنگام حضور من جایزه ای می برد خوشحال خواهم شد.

 درست       غلط

  1. اگر شخصی در صف به جلو زدن از من بپردازد اعتراض خواهم کرد.

 درست       غلط

  1. خیلی سریع از سرگرمی ها و همینطور تفریح ها حوصله ام سر می رود.

 درست       غلط

  1. بیشتر روزها به خیال پردازی می پردازم.

 درست       غلط

  1. دارای آرزوهای فراوان می باشم.

 درست      غلط

  1. بیش از حد چاق می باشم.

 درست       غلط

  1. از مطالعه کردن رمان لذت میبرم.

 درست       غلط

  1. از خوابیدن متنفر می باشم.

 درست       غلط

  1. تصور می کنم جذاب می باشم.

 درست       غلط

  1. به خوبی انتقادات را می پذیرم.

 درست       غلط

تست احساس خوشبختی

محاسبه امتیازات تست خوشبختی

با توجه به جوابهای زیر، در ازای هر جواب مشابه به خود یک امتیاز بدهید.

  1. غلط
  2. درست
  3. درست
  4. غلط
  5.  غلط
  6.  غلط
  7. غلط
  8. غلط
  9. درست
  10. غلط
  11.  درست
  12. درست

امتیاز۱۲-۹:

  • نسبت به دیگران شما انسان خوشبختی هستید.
  • میان انتظاری که از زندگی دارید و آنچه از آن می گیرید تعادلی برقرار کرده اید.
  • اشخاص با امتیاز بالا، مانند شما، از تعادل اجتماعی خوبی بهره مندند.
  • شما از آن جهت مورد توجه دیگران قرار دارید .
  • که از سیاست « زندگی کن و بگذار زندگی کنند» پیروی می کنید.

امتیاز۸-۵:

  •  شما فراز و نشیب های خودتان را دارید.
  • اما در اغلب مواقع به شکل متعادل و متوسطی خوشبخت هستید.
  • اشتیاق سوزانی برای تغییر دادن زندگی تان ندارید.
  • شما اگر با اشخاص خوشبخت تر از خود معاشرت کنید.
  • در وضعیت بهتری قرار می گیرید.

امتیاز۴-۰:

  • می توانید به مراتب خوشبخت تر از این باشید.
  • جوابهای خود را مرور کنید.
  • سعی کنید ببینید چه می توانید بکنید.
  • تا از این که هستید بهتر شوید.

تفسیر تست احساس خوشبختی 

این پرسشنامه بر طبق  اهتمام دکترتئولِنتز.

مدیر اسبق انجمن ارزیابی‌های شخصیتی درسن لوییز میسوری تهیه شده است.

دکتر لِنتز  یکی از بزرگترین ارزیابی خود را در رابطه با خوشبختی انجام داده است.

افرادی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

زنان و مردانی بودند که در طیف سنی ۱۶ تا ۵۰ سال  قرار داشتند.

حداقل تحصیلات این افراد ۱۲ سال بوده است.

دکتر لنتز  بر طبق رقم ها و  اطلاعاتی که در این رابطه کسب کرده است.

« به معیار خوشبختی» رسیده است.

مبحث های دوازده گانه زیر را با دقت مطالعه کنید.

تا در این رابطه آگاهی‌های بهترین را کسب کنید.

۱٫غلط.

  • انسانی که  خوشبخت می باشد حتی اگر چیزی را باعث شود از دست دهد.
  • باز هم خود را دوست دارد.
  • او  را می‌داند که ویژگی‌های مناسب و دارای تحسین دیگری را هم دارا می باشد .
  • و با متکی شدن در آنها برای خود تصویر ذهنی مثبت درست خواهد کرد.

۲٫درست.

  • افراد خوشبخت به آسانی می توانند به خود بخندند.
  • دلیل این که از تصویر ذهنی مناسبی برخوردار می باشند.
  • آنها خودشان را بیش از حد جدی نخواهند گرفت.

۳٫درست.

  • انسان شاد و همینطور خوشبخت با اطرافیان دارای برخورد همدلانه می باشد.
  • او اندازه کافی احساس ایده‌آل دارد و از این بابت به شخصی غبطه نخواهند خورد.

۴٫غلط.

۵٫غلط.

  • نسبت به شخصی که خشنود و خوشحال می باشد.
  • انسانی که خوشبخت می‌باشد دارای انعطاف لازممی باشد.
  • به آسانی ناامید نخواهد شد.
  • می تواند هنگامی که ناراحت می باشد تحمل کند.
  • و به  تمام هدف های خود برسد.

۶٫غلط.

۷٫غلط.

  • اشخاص خوشبخت آرزو های فراوانی ندارند .
  • و با آن چیزی که دارند راضی می باشند.

۸٫غلط.

  • اگر خوشبخت می باشید، در چیزی افراط نخواهید کرد.
  • اشخاصی که پرخور می باشند .
  • اغلب احساس خوشبختی ندارند.

۹٫درست.

  • اشخاصی که خوشبخت می‌باشند آنقدر دارای انعطاف پذیری هستند .
  • که از حقیقت فاصله بگیرند و از خیالات اطرافیان لذت می برند.

۱۰٫غلط.

  • علتش معلوم نمی باشد، ولی افراد خوشبخت به راحتی به خواب می روند.
  • شاید برای آن اشخاصی که احساس خوشبختی ندارند .
  • خاتمه دادن به روز از آن جهت دشوار می باشد که لحظه های لذت کافی را تجربه نداشته اند.
  • از این جهت دیرتر به خواب می روند تا شاید لحظه ی لذت بخشی را بتوانند تجربه کنند.

۱۱٫درست.

  • اشخاص خوشبخت پذیرای خود می باشند .
  • و در مقام نفرین کردن خود صحبت نمی کنند.
  • اشخاصی که  غیر خوشبخت می باشند .
  • اغلب تصورات جسمی بدی دارا می باشند و در مورد خود فکر منفی می کنند.

۱۲٫درست.

  • اشخاص خوشبخت هنگامی که اشکالات آنها آشکار می‌شود.
  • چیزی از خودشان کم نخواهند کرد.
  • آنها می توانند بدون آنکه حالت دفاعی داشته باشند انتقادات را بپذیرند.

مرکز مشاوره اصفهان

اگر به دنبال یافتن یک مرکز مشاوره در اصفهان هستید

و یا می خواهید متخصص کاربلد را پیدا کنید. ما به شما کمک خواهم کرد

فقط ابتدا باید دقت کنید که برخی مولفه ها در انتخاب روانشناس حیاتی است که حتما باید آن ها را رعایت کنید

از طرفی اگر دکترروانشناس خوب خارج از محدوده کلانشهر اصفهان بود می توانید از طریق تلفنی با او در ارتباط باشید.

در ادامه مولفه های یافتن مرکز مشاوره اصفهان بیان می شود. لذا سعی کنید با دقت مطالعه کنید

اصفهان شهری است با مردمانی هوشمند

  • مشاور خانواده اصفهان

    درمانگرخوب باید در برابر شما صبور باشد

    • بهتر است اصفهانی نباشد زیرا اگر عرف هایی شما را عزت می کند او درک خواهد کرد
    • بی طرفانه به موضوع نگاه کند

    آدرس مراکز اصفهان را می توانید از سایت ما بخش آدرس ها پیدا کنید

    • به اندازه کافی صبر داشته باشد
    • در زمینه مشاوره خانواده تخصص لازم داشته باشد
    • تحت نظارت یک مرکز معتبر باشد برای مثال کانون مشاوران ایران
  • مشاوره ازدواج اصفهان

    اگر تصمیم به ازدواج دارید و هنوز شخصی را انتخاب نکرده اید ممکن است در معیارهایتان دچار مشکل باشید

    پس با روانشناس خوب مشورت کنید و راهنمایی بگیرید

    اگر قصد ازدواج با فرد مورد نظری را دارید و حتما دو نفره مشاوره پیش از ازدواج یا همان مشاوره دوره نامزدی دریافت کنید

    اگر شک و تردید در انتخاب فرد مورد نظر دارید و زمان عقد شما نزدیک است

    یا حتی عقد کردید فورا پیش از آنکه دیر شود به مرکز مشاوره مناسبی مراجعه حضوری یا تلفنی داشته باشید.

  • مشاوره جنسی اصفهان

    مشاوره جنسی به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

    زن و شوهری که به دلیل عدم توازن در مسائل جنسی دچار مشکل شده اند.

    خوب است بدانید حجم عظیمی از طلاق ها به دلیل عدم توازن در رابطه زناشویی می باشد که با یادگیری و آموزش قابل حل است

    دسته دوم افرادی هستند که مجرد هستند و یا در آستانه ازدواج هستند و با مشکات جنسی دست و پنجه نرم می کنند.

    برخی دختران جوان حتی در مورد دوره های مختلف و مسائل آن هیچی نمی دانند و خانواده ها از گفتن آن خجالت می کشند.

  • مشاوره تلفنی اصفهان

    این نوع مشاوره دیگر به مکان روانشناس بستگی ندارد و از راه دور و یا شهرهای دیگر نیز می تواند اتفاق بیفتد

    در این روش پیشنهاد می شود با مراکز مشاوره برتر تماس گرفته و از آن ها بخواهید متناسب با نوع و موضوع مشکلتان به شما روانشناس معرفی کنند

مرکز مشاوره اصفهان

فواید تنبیه منطقی در مقابل رفتار کودک

تنبیه منطقی به کودکان کمک می کند از اشتباهاتشان درس بگیرند

خیلی از بزرگسالان به تنبیه اعتقاد دارند، چه در اتاق حبس کردن، پشت دستی یا کم کردن امتیازها باشد. پدر و مادر ها معمولا به ما روان شناس ها می گویند «کودکان برای رفتار بد به عواقب نیاز دارند.»

کودکان نیاز دارند وقتی که غیر قابل کنترل یا آزاردهنده شده اند، نابکارانه، مخرب یا گوشه گیرانه رفتار می کنند به آنها توجه کنیم و کاری انجام دهیم. به عنوان بزرگسال وظیفه ی ما در زندگی آنها این است که از آنها در برابر خودشان حمایت کنیم. وقتی که گرفتار رفتاری شده اند که در حال حاضر یا زمان دیگری درزندگیشان آنها را در دردسر می اندازد. اما همه ی آنچه ما راجع به رشد کودکان می دانیم، تاکید می کنند که تنبیه خشن در دراز مدت خیلی خوب جواب نمی دهد. ممکن است در لحظه کودک را مطیع کنید اما این در ازای اعتماد به نفس آنها خواهد بود یا منجر به عصبانیت تدریجی خواهد شد. در بلند مدت برای شما و یا کودک خوب پیش نخواهد رفت.

مطالب مرتبط در زمینه تنبیه و فرزندپروری کودکان:

آیا استفاده از تنبیه اقتدار می آورد؟

اجتناب از تنبیه و تهدید در فرزندپروری

تنبیه منطقی چیست؟

تنبیه طبیعی- نتایج دردناک رفتارهای  فرد- بهترین معلم ها هستند. وقتی کودک از پوشیدن کت در هوای بارانی امتناع می کند، نتیجه ی طبیعیِ اجازه دادن به او که  بدون کت بیرون رود این است که خیس و احتمالا ناراحت خواهد شد. وقتی این یک انتخاب است، نتیجه ی طبیعی بهترین ابزار آموزش است. کودک هیچکس جز خودش را برای رنج خود سرزنش نمی کند و احتمالا دفعه بعد در هوای بارانی کت خواهد پوشید.

تنبیه طبیعی همچنین نتیجه ی اعمال فرد هست اما توسط دیگری تحمیل می شود. در هر دو صورت، کودک نوعی از دردسر را بخاطر رفتارش تجربه خواهد کرد (در این مقاله از عبارت «تنبیه منطقی» استفاده کردم تا علاوه بر تنبیه منطقی شامل تنبیه طبیعی هم شود).

تحمیل تنبیه منطقی: زمانی که کودکان کار های بد انجام می دهند چه کاری می توانید انجام دهید؟

بهترین راه برای عکس العمل به کودکان نو پا و خردسال که ( بالاتر ازهفت سال یا بیشتر) کاری انجام داده اند که نباید انجام می دادند چیست؟ بستگی دارد به طبیعت کودک و مشکلی که دارد، البته، بعضی ایده ها برای صحبت کردن راجع به بدرفتاری در نوپایان و کودکان زیر هفت یا هشت سال وجود دارند:

  1. کنترل را در دست گیرید. عقب بایستید، نفس عمیق بکشید و هرآنچه ممکن است شما را تحریک کند تا فریاد بزنید یا تنبیه کنید را کنترل کنید.
  2. قلدر نباشید. به یاد داشته باشید که آنها خیلی از شما کوچکتر هستند. همچون هر موقعیتی، که شخصی قدرت بیشتری دارد یا قوی تر از دیگران است، عصبانیت شما، تهدیدی قطعی از خشونت است. هیولای شیطانی در قصه ی پریان شمایید.
  3. حاضر و در ارتباط باشید. کودکان وقتی غیر قابل کنترل هستند یا بد رفتاری می کنند آخرین چیزی که نیاز دارند این است که از حضور شما دور شوند. فرستادن به اتاق، ممکن است مساعد و سودمند به نظر برسد، اما در طولانی مدت اثر نخواهند کرد.
  4. به دید فرصتی برای یادگیری به آن نگاه کنید. سعی کنید به رفتار های بد کودکان با دید مثبت بنگرید، به عنوان فرصتی عالی برای شما تا به کودک کمک کنید که چیزی یاد بگیرند. گاهی کودکان- خصوصا اگر زیر چهار سال باشند- در اصل درمورد «بدیِ» نهفته در اعمالشان بی اطلاع هستند. گاهی همه ی کودکان نیاز به گفت و گویی محکم اما با محبت راجع به این دارند که چرا شما نمی خواهید آنها آنچه انجام می دهند را تکرار کنند.
  5. ببینید چه چیز دیگری نادرست است. گاهی کودکان می دانند که دقیقا چه کاری می کنند و سعی می کنند شما را آنقدر عصبانی کنند که به آنها توجه کنید. چه رفتار بد عمدی باشد یا نه (سخت است که مقصود دیگری را با قطعیت بفهمیم) رفتار بد همیشه یک پیغام است. کودک نیاز های واقعی داشته که برطرف نشده، و آنها هنوز نمی دانند چگونه این را بفهمانند به این نحو شما آنها را خواهید فهمید. ممکن است آنها به توجه مهرآمیز شما نیاز داشته باشند، چیزی برای خوردن یا نوشیدن، خواب، هوای تازه یا سکوت.
  6. در خلوت و محرمانه با او صحبت کنید. به موقعیت بپردازید، اما در خلوت. خردسالان حتی وقتی در جمع تصحیح یا تنبیه می شوند احساس تحقیر می کنند.
  7. دنبال پیامدی منطقی بگردید. زمانی که فکر می کنید پیامدی برای کودک لازم است تا آنچه شما می خواهید را یاد بگیرد، به یاد داشته باشید که کودکان (همچون بزرگسال ها!) وقتی بهتر یاد می گیرند که احساس کنند به آنها احترام گذاشته می شود، برایشان ارزش قائل می شوند و به آنها گوش می دهند.
  8. راجع به ۴میم فکر کنید. جین نلسون توصیه می کند که عواقب بدرفتاری باید (الف) مرتبط با رفتار باشد، (ب) محترمانه مدیریت شود (بدون سرزنش، شرمندگی، یا رنج)، (ج) معقولانه به خطا مرتبط باشد و (د) موثر در تغییر کودک به سمت رفتار بهتر باشد.
  9. از کودک درخواست کمک کنید. اگرعواقب منطقی خوبی به ذهنتان نمی رسد، از کودکی که بد رفتاری کرده بپرسید. کودکان معمولا همیشه در پیدا کردن پیامد های مناسب ماهر هستند، هرچند می توانند اندکی ظالمانه باشند. ممکن است مجبور شوید ایده هایشان را قبل از اجرا کمی تعدیل کنید.
  10. دست به کار شوید. گاهی که کودکان کارشان را انجام می دهند، می توانید بپرسید (با خنده ای مهربان) که آیا چیزی از این تجربه یاد گرفته اند،اما آن را طولانی نکنید.

 

عواقب منطقی: چندین مثال

سام چهار ساله وقتی سعی می کرد شیرش را از لیوانی به لیوان دیگر بریزد آن را ریخت.

از او نپرسید که چرا انقدر دست و پا چلفتی است. به او یاد آوری نکنید که به او گفته بودید از لیوانی به لیوان دیگر نریزد. به او نگویید که دوباره به او شیر نخواهید داد. او را به اتاقش برای تنبیه نفرستید.

در عوض، چیزی شبیه «اوه! حالا چیکار کنیم؟» بگویید.

او قطعا می داند که لازم است دستمالی بیاورد و آن را پاک کند و قطعا اگر شما با مهربانی با او رفتار کنید مخالفت نخواهد کرد. اگر نداند چه کار باید انجام دهد، شاید بخاطر این است که شما وقت صرف آموزش او نکرده اید.

 

لادن سه ساله برادرش را کتک می زند، زیرا او اسباب بازی ای که لادن می خواسته با آن بازی کند را برداشته.

لادن را کتک نزن یا به اتاقش نفرست. جوری به او نگاه کنید که انگار به هیچ وجه نمی توانید باور کنید او دارد چنین کاری انجام می دهد. چیزی شبیه این بگویید: «می دونی که ما افراد خانواده را کتک نمی زنیم. چه اتفاقی افتاده؟»

اگر به نظر نرسید که لادن کوچک متوجه شده که باید معذرت بخواهد، کمکش کنید که عذرخواهی کند. نقش بازی کنید که معذرت خواهی چگونه است، خودتان و لادن نوبت بگیرید نقش او و برادرش را بازی کنید . وقتی که او به برادرش بگوید متاسف است و به شما بگوید که می داند نباید به دیگران صدمه بزند. توجه داشته باشید ممکن است چیز دیگری در میان باشد. آیا او گرسنه، خسته است یا به آغوش نیاز دارد؟ از رفتارش مانند یک پیغام کمک بگیرید تا بفهمید چه اتفاقی برایش افتاده.

پویا ۶ ساله خرابکاری بزرگی کرده. قطعات خانه سازی و کتاب ها و اسباب بازی ها همه اطراف اتاق نشیمن پخش شده اند.

فریاد نزنید. به پویا نگویید که هزار بار به او گفته اید که وقتی که کارش تمام می شود باید وسایلش را جمع کند و او را به اتاقش نفرستید. بیش از هر چیز دیگر پویا اکنون به زمان نیاز دارد.

چیزی شبیه «وای خدای من. چه کار بزرگی باید انجام بدی. میدونی قراره چیکار کنی، مگه نه؟» بگویید.

ممکن است نق بزند اما در انجام این کار کنارش باشید. او با این خرابکاری سعی داشته چیزی به شما بگوید و شما باید به او گوش دهید. ممکن است احساس ناتوانی، نگرانی یا چیز دیگری کند. از او بپرسید که آیا می خواهد خودش آنجا را تمیز کند یا به کمک نیاز دارد. اگر مایل نبود که شروع به تمیز کردن کند، خودتان شروع کنید، به او بگویید که دارید چه کاری انجام می دهید و از او بخواهید کمک کند. «چطوره با کتابا شروع کنیم؟ بیا به کتابخونه برگردونیمشون.»

 

اگر از اتاق بیرون رفت، به او بگویید که می خواهید برگردد، و تمیز کند. می توانید قبل از اینکه او را برگردانید لحظاتی به او مهلت دهید، فقط برای اینکه به او اجازه دهید عزت نفسش را حفظ کند.

 

اگر او هنوز از تمیز کردن خودداری می کند، بگویید که خودتان آنجا را تمیز می کنید، اما همه ی آنها را در جعبه ای خواهید گذاشت و برای یک روز یا بیشتر (بسته به موقعیت) نباید به آنها دست بزند.

چرا عواقب و تنبیه طبیعی موثراند؟

  • ارتباط واضح با خطا. پیامد، نتیجه ای بدیهی از رفتار آنها ایجاد می کند. این روشی بسیار موثر تر است که به کودک نشان دهد چرا آنها باید بهتر از تنبیه رفتار کنند که ارتباطی به خطا ندارد.
  • بدون حس تحقیر. با تمرکز روی عمل انجام شده به عنوان بد و نه شخصی که خطا را مرتکب شده، عواقب طبیعی کودک را شرمنده یا تنبیه نمی کنند. همانطور که در کودکان- همچون اغلب بزرگسالان- تحقیر به جای یادگیری بیشتر باعث رنجش و تلافی می شود.
  • تشویق مسئولیت پذیری در قبال رفتار. تنبیه ها، شامل گوشه نشانی، نشان می دهد که بزرگسال رئیس است، فرقی نمی کند که بزرگسال ممکن است راجع به تنبیهی که کودک دریافت کرده چه بگوید. به عبارت دیگر عواقب طبیعی، به کودک نشان می دهد که چگونه مسئولیت رفتارش را بپذیرد.
  • آرام و مرتبط. برخلاف اغلب پشت دستی ها و فرستادن کودک به اتاقش، پیامد منطقی می تواند به نحوی قبولانده شود که کودک احساس بی خطری و ایمن کند.

مشکلات عواقب منطقی چیست؟

  • همیشه مناسب نیست. عواقب منطقی روشی برای کنترل سوء رفتار فراهم می کند و همیشه بهترین راه نیست. گاهی کودک فقط به آغوش و گفت و گویی راجع به رفتار نیاز دارد. گاهی- با مشکلات طولانی و بزرگ تر- خانواده ها و کودک به کمک حرفه ای نیاز دارند.
  • نیاز به خلاقیت. فرد بزرگسال باید بتواند پیامد منطقی مناسب پیدا کند. اگر پیامدی واضح وجود نداشت، کودک معمولا می تواند به خلق پیامدی خوب و مبتکرانه کمک کند.
  • وسوسه ی بخشیدن کودک. بسته به عواقب، بزرگسال ممکن است بخاطر اینکه کودک را از عواقب حفظ نمی کند لحظات سختی داشته باشد. برای مثال، هیچکس نمی خواهد ببیند کودک به خاطر اینکه نخواسته بارانی بپوشد سرما می خورد یا خیس می شود.
  • اثر زمان بر. عواقب منطقی همیشه بار اول نتیجه نمی دهند. در طول زمان کودکانی که عواقب منطقی را تجربه کرده اند بیش از پیش مسئولیت اعمالشان را بر عهده می گیرند. اما آنها برای یک بار کاملا آن را درک نخواهند کرد.