مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مشکلات تک فرزندی

امروزه فرهنگ جوامع مختلف و به خصوص جامعه ما به سمتی پیش می رود که خانواده ها و زوجین تصور می کنند که داشتن تنها یک فرزند می توان تاثیر بسیار مطلوبی در آینده کودک داشته و او را از هر لحاظ به سعادت برساند. گرچه می توان مزیت هایی در داشتن تنها یک فرزند و سبک تک فرزندی برای خانواده ها و کودک تنها برشمرد اما باید گفت که از لحاظ روانشناسی تک فرزندی معایب بسیار بیشتری نسبت به حالتی غیر از آن دارد. زوجین با این خیال که اگر تنها یک فرزند داشته باشند می توانند تمام حواس خود را به او معطوف کرده و او را از لحاظ مالی و اجتماعی و تربیتی بهتر حمایت نمایند اقدام به داشتن تنها یک فرزند می نمایند اما از این نکته غافل هستند که معایب بسیاری گریبان گیر تک فرزندها شده که می تواند آن ها را در تمامی مراحل زندگی و از نظر جنبه های گوناگون تربیتی، اخلاقی، اجتماعی دچار مشکل نماید.

اگر بخواهیم که از مزیت ها تک فرزندی سخن بگوییم باید بیشتر به مسائل اقتصادی معطوف شد و گفت که چون تمرکز مالی والدین تنها برای تک فرزندشان است در نتیجه او از این لحاظ ممکن است نسبت به باقی کودکان هم سن و سال خود در ارامش و رفاه بیشتری زندگی کند و در واقع تک فرزندها دنیای کودکی کمی نیز دارند و سریعتر از بقسه هم سن و سالان خود وارد دنیای کار و بزرگان شده و نحوه مدیریت اقتصادی در آن ها به مراتب از بقیه هم سن و سالانشان بیشتر و بهتر خواهد بود. با گفتن این مزیت ها شاید شما هم این تصمیم را بگیرید که تک فرزند بوده و یک خانواده سه نفری باشد اما باید گفت که معایب بسیاری در داشتن تنها یک فرزند وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره کرده و درباره آن ها سخن خواهیم گفت.

در اولین نکته باید گفت از انجایی که تمامی توجه خانواده هایی که تنها یک فرزند دارند به تک فرزندشان است، او توقع زیادی پیدا کرده و از طرفی خود پدر و مادر نیز به خاطر اینکه تنها او را دارند دوست دارند تا او را راضی نموده و بدن تربیت برای جلب رضایت او و به دلیل وابستگی شدیدی که به تک فرزند خود دارند تمامی خواسته های او را بی چون و چرا انجام می دهند که این موضوع می تواند موجب خودخواهی و غرور بیش از حد فرد در اینده شود و به نوعی سیستم فرزند سالاری که در آن فرزند دستور می دهد و والدین اجرا می کنند به وقوع می پیوندد. از نظر عاطفی تک فرزند ها به دلیل اینکه هم بازی و هم سن و سال کمی دارند دچار کمبود های عاطفی شده و رد آینده آن ها تاثیر بدی گذاشته خواهدشد.مشکلات تک فرزندی

از طرف دیگر اگر همه خانواده ها بخواهند تا تک فرزند باشند شبکه خانواده ها روز به روز محدود تر شده و در ایده نزدیک واژه هایی مانند خاله، عمه؛ عمو و دایی به تاریخ پیوسته و این می تواند موجب بروز مشکلات زیادی در روابط اجتماعی تک فرزندان داشته باشد. در اشکال بزرگ دیگر باید گفت که طبیعتا وقتی یک پدر و مادر تمامی امکانات و داشته های خود را صرف تنها یک فرزند کنند خواسته ها و توقعاتشان تا حدی از او بالا می رود که انتظار دارد فرزندشان در همه امور بهترین و بی رقیب باشد که این توقع می تواند استرس و فشار روحی زیادی به فرزند وارد نموده و او را در روند زندگی اش با مشکلات متعددی رو به رو کند. تک فرزندی تعادل میان جنسیت ها را نیز به هم ریخته و از این لحاظ می تواند به هر جامعه ای اسیب بزند چرا که ممکن است خانواده ها یک جنس خاص را بیشتر دوست داشته و با برهم خوردن تعادل جمعیتی ازدواج ها در اینده سخت شده و نسل جامعه در خطر بیفتد.

همه این موارد مطرح شد که خانواده ها بیشتر با ایرادات تک فرزندی اشنا شوند اما مسلما قرار نیست که تمامی این مشکلات به صورت یکجا در فرند شما بروز پیدا کند لذا برای کسانی که ناگریزند و به هردلیل دوست دارند که تنها یک فرزند داشته باشند باید مواردی را ذکر کنیم که توجه به آن ها مهم است. مثلا اینکه در دوستیابی موفق به فرزند خود کمک کنید و یا اینکه انقدر سطح توقعات خود را از او بالا نبرید که او دچار کمبود اعتماد به نفس و استرس و اضطراب شود و در صورتی که این موارد را در او مشاهده کرده مشاوره با مشاوران متخصص روانشنشاسی می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.  هم چنین یادتان باشد که هرگز به تک فرزند خود باج ندهید و همیشه تسلیم خواسته های او نشوید.

منبع:تریبون آزاد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.