مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

درمان به وسیله مدل سیستم درون خانوادگی IFS

سیستم های درون خانوادگی (IFS) از ایده ی نظریه ی سیستم های خانواده  استفاده می کند- این ایده که افراد نمی توانند به طور کلی جدا از واحد خانواده درک شوند

– تا تکنیک ها و استراتژی هایی را برای پرداختن موثر به مسائل درون جامعه یا خانواده ی درونی خود ارائه دهد.

این رویکرد معتبر بر این فرض استوار است که فرد دارای تنوعی از زیرشخصیت ها یا بخش هایی است و تلاش می کند تا هر کدام از این بخش ها را بهتر درک کند تا بتواند به درمان دست پیدا کند.

با یادگیری این که بخش های مختلف به عنوان یک سیستم چه عملکردهایی دارند و چگونه کل سیستم به سیستم های دیگر و افراد دیگر واکنش نشان می دهند،

افراد حاضر در درمان غالبا می توانند با کمک یک متخصص سلامت روانی آموزش دیده، بهتر قادر باشند تا ریشه های تعارضات را پیدا کنند، هر پیچیدگی و تناقضی که رخ می دهد را مدیریت کنند و به رفاه بیشتری دست پیدا کنند.
مدل درمانی IFS

از نظر مرکز مشاره : IFS مبتنی است بر مدلی یکپارچه. این رویکرد عناصر مشخص از هر مکتب مختلف روانشناسی.

مانند چندگانگی ذهن و سیستم های تفکر را ترکیب می کند بطوری که در عین حال  هر یک از این زیرشخصیت ها یا بخش ها ویژگیها و ادراکات خود را دارا می باشند.

عناصر و مولفه های مختلف در راستای هدف درک و پرداختن موثر به موارد ساختاری و روایی بخش های مختلف ذهن متحد می شوند.

تکنیک های این درمان برای هر سطح از هشیاری زیرشخصیت های مختلفی می بیند، هر زیر شخصیت علایق، ناخوشایندها و تاریخچه ی خود را دارد و هر زیر شخصیت به نظر یک نقش متمایز را در دستیابی به خودمحافظتی برای فرد در درمان بازی می کند.

هر بخش درون هر فرد مسئول دفع رفتارها، اعمال و یا عکس العمل هایی است که می تواند منجر به نقص عملکرد و یا عدم هماهنگی درون فرد شوند.

بدین ترتیب، هر بخش بخاطر عملکرد اولیه ای که دارد مهم و متمایز شمرده می شود.

بخش ها می توانند همچنین دارای نقش های سالم و کارآمد و یا نقش های افراطی شناخته شوند. بخش هایی که دارای نقش های افراطی یاد شده هستند ممکن است از کار درمان بهره ببرند.

 مدل IFS بر شبکه ای از ارتباطات بین بخش ها تاکید می کند چرا که بخش ها ممکن است قادر به تجربه تغییر به طور مجزا و به خودی خود نباشند.
فرض های پایه ای این مدل

a) این ماهیت مغز است که به تعدادی نامشخص از بخش ها یا زیربخش های شخصیتی مختلفی تقسیم شود.

b) هر کسی یک خود دارد و این خود می تواند و باید سیستم درونی آنها را مدیریت کند.

c) تمایل غیر افراطی هر بخش چیزی مثبت برای فرد است. هیچ بخش “بدی” وجود ندارد و هدف از درمانگری حذف برخی بخش ها نیست بلکه بجای آن کمک به آنها برای پیدا کردن نقش های غیر افراطی می باشد.

d) زمانی که ما رشد می کنیم، بخش های ما رشد پیدا می کنند و یک سیستم پیچیده از تعاملات در میان خودشان را شکل می دهند .

بنابراین، تئوری سیستم ها می تواند برای سیستم درونی به کار گرفته شود. زمانی که سیستم تشخیص داده می شود، بخش ها می توانند به سرعت تغییر پیدا کنند.

e) تغییرات در سیستم درونی، تغییرات در سیستم بیرونی را تحت تاثیر قرار می دهد و به عکس. اجرای این فرض مستلزم این است که هر دوی سطوح درونی و بیرونی بایستی ارزیابی شوند.

    اقدامات بالینی در سلامت روان
    درمان به وسیله مدل سیستم درون خانوادگی IFS
    ۸ عامل جلوگیری از خواب نامناسب و کابوس
    مشکلات اوایل ارتباط که به مرور زمان بدتر خواهند شد
    ۵ روش برای داشتن هوش عاطفی بیشتر در محیط کاری


اهداف کلی این درمان

a) برای دستیابی به تعادل و هارمونی درون سیستم درونی

b) برای تمایز قائل شدن و بالا بردن خود به طوری که بتواند رهبر موثری در سیستم باشد

c) زمانی که خود در رهبری است، بخش ها وردی برای خود تامین خواهند کرد اما به رهبری احترام گذاشته و تصمیم گیری خود را سرعت می بخشد.

d) همه ی بخش ها وجود خواهند داشت و استعدادهای خود را که تمایلات غیر افراطی را منعکس می سازند، در اختیار خواهند گذاشت.

بخش ها

a) زیرشخصیت ها ابعادی از شخصیت ما هستند که بصورت درونی در سکانس ها و استایل هایی بصورت درونی در تعامل هستند و مشابه روش هایی هستند که مردم با همدیگر تعامل می کنند.

b) بخش ها ممکن است به طرق مختلفی تجربه شوند- افکار، احساسات، عواطف، تصاویر و غیره.

c) تمام بخش ها چیزی مثبت برای فرد می خواهند و از استراتژی های مختلفی برای بدست آوردن تاثیربخشی درون سیستم درونی بهره خواهند گرفت.

d) بخش ها یک سیستم پیچیده ای از تعاملات را میان خود بسط خواهند داد. به محضی که بخش ها خواستار تاثیر درون سیستم درونی باشند، تضادها رشد می کنند.

e) هرچند تجارب بخش ها را تحت تاثیر قرار می دهند، با این حال، بخش ها توسط تجارب ایجاد نمی شوند. آنها همیشه در حال تجربه کردن هستند چه به عنوان تجربه بالقوه و یا در واقع.

f) بخش هایی که افراطی عمل می کنند، وظایفی را به عهده دارند. – انرژی هایی که در طبیعت عملکرد آن بخش ذاتی نیستند و به طبیعت هیچ بخشی تعلق ندارند.

مانند باورها، احساسات و یا فانتزی های افراطی. می توان به بخش ها کمک کرد تا دیگر وظیفه ای سنگین حمل نکنند و به تعادل طبیعی خود برگردند.

g) بخش هایی که اعتماد خود را به رهبری خود از دست داده اند، با خود ترکیب شده و یا از خود فراتر می روند.
گونه های متمایز از بخش ها در مدل IFS:

از نظر مرکز مشاوره و روانشناسی ایران : به طور کلی در مدل IFS سه مدل از بخش وجود دارد:

۱٫ مدیران مسئول حفظ یک سطح عملکردی هشیار در زندگی روزانه هستند که به وسیله ی دفع تعاملات، احساسات یا تجارب ناخواسته و یا غیر کارآمد ناشی از محرک های بیرونی این کار را انجام می دهند.

۲٫ نفی شده ها یا تبعیدی ها اغلب در حالتی وجود دارند که درد و یا تروما رخ می دهد که ممکن است ناشی از تجارب دوران کودکی باشند.

مدیران و آتش نشان ها این بخش ها را تبعید می کنند و آنها را از رسیدن به سطح هشیار باز می دارند به طوری که عملکرد صحیح و حفاظت رخ می دهد.

۳٫ آتش نشان ها به عنوان عوامل حواس پرتی برای ذهن عمل می کنند زمانی که تبعیدی ها از بند رها می شوند.

به منظور حفاظت از هشیار از حس درد ناشی از نفی شده ها، آتش نشان ها یک شخص را از عمل غیر کنترلی باز می دارند و او را در رفتارهایی درگیر می کنند که نرمش بیتشری دارند و یا اعتیار آور و زمان بر هستند.

آتش نشان ها ممکن است توجه را به نواحی دیگر مانند سکس، کار ، غذا، الکل یا مواد مخدر معطوف می کنند.

زمانی که نفی شده ها بخش هایی هستند که حفظ شده اند، مدیران و آتش نشان ها نقش حفاظت گران را بازی می کنند.
درک خود در IFS

در درمان  مبتنی بر IFS، خود بیانگر محملی برای هشیاری است و آنچه هر فرد در هسته ی آن قرار دارد.

خود نشان دهنده ی بسیاری از کیفیت های مثبت مانند پذیرش، اعتماد به نفش، آرامش، درایت، همدلی، ارتباط، مدیریت و رهبری و دورنما است.

برخلاف بخش های قابل رویت، خود هیچ وقت دیده نمی شود. آن شاهد “من” در دنیای درونی است- این جنبه از فرد مشاهده را انجام می دهد.

هدف مدل IFS تمایز قائل شدن بین خود و دیگر بخش هایی (مدیران، آتش نشان ها و تبعیدی ها) است که دنیای درونی هر فردی را شکل می دهند.

هدف اولیه ی این مدل صلب مسئولیت یا بازسازی بخش های افراطی و یا ناخواسته و اعمال یک سیستم درونی هماهنگ، سالم و مورد اعتماد است که توسط خود هدایت و سرپرستی می شود.

زمانی در یکی از حالات خود، مردم در درمان خواهند دانست که به هر بخشی به منظور ارتقای هماهنگی سیستم درونی چه بگویند.

مدل درمانی IFS و درمانگران آن سعی می کنند به مردم کمک کنند تا به حالتی از خود برسند که بتوانند برای خانواده های درونی خود مشاور باشند.

این هماهنگی افزایش یافته ی درونی اغلب منجر به افکار مثبت و رفتارهای مثبت در زندگی بیرونی هر فرد می شوند.
مشکلاتی که با مدل IFS درمان می شوند.

IFS برای درمان تنوع زیادی از وضعیت های سلامت روان و مسائل روان شناختی به کار می رود. ممکن است برای خانواده، زوج ها و وضعیت های فردی و افراد به کار رود.

از نوامبر سال ۲۰۱۵، این نوع از درمان در لیست پایگاه جهانی برای برنامه ها و دوره های مبتنی بر مدارک (NREPP) قرار گرفته است.

ثابت شده است که این نوع درمان برای بهبود سلامت و بهبود عمومی احساسی و روانی موثر واقع شده .

به عنوان یکی از نشانه های نویدبخش بخش از درمان فوبیا، اضطراب عمومی و اضطراب حاد ، افسردگی و و برخی دردهای فیزیکی و روان تنی به شمار می رود.

مشکلاتی که با روش درمان IFS درمان می شوند عبارتند از:

    تروما
    سوء استفاده ی جسمی، عاطفی و جنسی
    رفتارهای تکانشی
    افسردگی
    دوقطبی
    مشکلات مرتبط با تصویر بدن
    اضطراب
    فوبیا
    اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر و دارو

چه اتفاقی در جلسه درمان مبتنی بر IFS رخ می دهد؟

یک جلسه از درمان مبتنی بر IFS ممکن است به گونه ی درمان سنتی گفتار درمانی باشد.

اما درمانگر همچنین بر یک محیط درونی در فرد که تحت تاثیر قرار گرفته یا مشکل دار است تمرکز می کند و به فرد کمک می کند تا به بخش های مختلف خود متصل شود.

 به عنوان مثال، در رابطه با فردی که مبتلا به اعتیاد به الکل است، ممکن است از او خواسته شود تا آرامش خود را حفظ کند، چند نفس عمیق بکشد و تلاش کند بخشی از درون خود که همچنان می خواهد به خوردن الکل ادامه دهد را حس کند.

این بخش ممکن است ممکن است از طریق تحریک بدنی، یک تصویر بصری یا یک آگاهی درونی از وجود بخش های درونی شناسایی شود.

در فردی که مورد درمان است، حال تمرکز بر محیط درونی است و درمانگر ممکن است از فرد بپرسد که در رابطه با این بخش چه احساسی دارد؟

فرد ممکن است احساسات خود از شرم، انزجار، خشم یا حتی ترس را گزارش کند.

درمانگر معمولا شرح خواهد داد که نیاز است تا علت پنهان عمل این بخش فهمیده شود .

این کار معمولا با تشویق ملایم فرد در حال درمان به پایین آوردن میزان هر گونه ترس، نفرت، انزجار، یا شرم حس شده در رابطه با آن یخش صورت می گیرد تا بتوان با آن بخش به روشنی ارتباط برقرار کرد.

این بخش درونی از بدن ممکن است در اقداماتی تشریح شود که به فرد کمک می کند تا با مسائل سخت که در حال تجربه است مقابله کند.

 در این مرحله، درمانگر ممکن است فرد را به نحوی هدایت کند تا در درمان از بخش بپرسد که آیا امکان دارد که این اقدامات را در صورت وجود مکانیزم های موثر مقابله ی دیگر، متوقف کند یا نه.

این بخش ممکن است به قدرت در مورد هر متد دیگری که قادر به کمک به فرد برای مقابله باشد شک و تردید داشته باشد، با این حال هنوز خواستار امتحان کردن این متدها خواهد بود چرا که چیزی برای از دست دادن نیست.

با کسب اجازه، درمانگر بدین ترتیب غالبا به فرد کمک می کند تا با مسائل و مشکلات به روش های سالم و کارآمدتری بپردازد.
تکنیک ها و اقدامات IFS

در IFS، مردم تلاش می کنند تا خود درونی شان را از طریق کاربست تمارین و تکنیک های ساده و در عین حال کافی بفهمند و درک کنند.

 اقدامات و تمارین زیادی در ارتابط با کنترل تنفس موثر وجود دارند که ریلکسیشن و شفافیت ذهنی را افزایش می دهند. تکنیک ها و تمارین متداول در IFS شامل موارد زیر هستند:

    استفاده از دیاگرام ها برای روشن ساختن ارتباطات بین بخش ها
    تکنیک اتاق. در این تمرین یک بخش، زمانی که خود با دیگر بخش ها در تعامل است مشاهده گر است (که با این روش بخش مشاهده گر قطبی می شود). این تکنیک برای گرد هم آوردن بخش های قطبی شده است.
    تمرین کوه یا مسیر. در یک مجموعه ی ایمن، افراد در درمان خودشان را متصور می شوند که در یک مسیر دعوت کننده به تنهایی قدم می زنند.
    اگر فردی بتواند خود را در یک تصویر ببیند، درمانگر فردا را تشویق به حرکت در درون بدن .
    دیدن منظره از درون خواهد کرد و از او خواهد خواست تا با دقت زیاد به افکار، احساسات و خواسته هایی که بروز پیدا می کنند توجه نشان دهد.
    دانستن اینکه چه کسی در درون است. فرد تشویق می شود تا نفس های آرام و عمیق بکشد، آرامش خود را بازبابی کند و بر دنیای درونی خود متمرکز شود و بخش های کنونی حاضر در دنیای درون را بهتر بشناسد.
    حس کردن قلب. فرد مورد تشویق قرار می گیرد تا تنفس عمیق داشته باشد، آرامش داشته باشد و قلب را بهتر درک کند.
    این که آیا این حس را دارد که به لحاظ عاطفی باز و پذیرا است یا نه قلب فقط یک پوسته ی ظاهری و بسته است؟
    ·         فرد ممکن است از نگهبانان بخواهد که مدتی عقب بکشند به طوری که نفی کننده ها بهتر درک شوند.

منبع :درمان به وسیله مدل سیستم درون خانوادگی IFS- مرکز مشاوره

جدیدترین اطلاعات برای انتخاب رشته ی موفق و کاربردی



یکی از مهم ترین نگرانی ها برای داوطلبینی که موفق به عبور موفق آمیز از سد کنکور شده اند، داشتن یک انتخاب رشته ی موفق است.

مشاورین شغلی و تحصیلی بر ان باورند که برای داشتن یک انتخاب رشته ی موفق لازم است دو عامل زیر را به دقت مورد توجه قرار دهید.
۱) رغبت ها و علایق تان را قربانی هیچ چیز نکنید.

مهم ترین ملاک برای موفقیت در انتخاب رشته، در نظر گرفتن علایق شخصی است.
در این زمینه هیچ کس به خوبی خودتان نمی تواند راهنمایی تان کند.

بنابراین بهتر است بر علایق تان مترکز شوید و به این سوال پاسخ دهید که ” انتظار من از شغل آینده ام جیست؟ من برای چه حرفه ای ساخته شده ام؟ و از بودن در چه کاری به لذت واقعی می رسم؟”

برای اینکه بتوانید واقعیت های مربوط به ویژگی های شخصیتی و توانمندی های تان را بهتر درک کنید، می توانید به یک روانشاس مراجعه کنید تا تست های شخصیتی معروفی مانند رغبت سنج شغلی و یا تست مایرز برگیز و کالیفرنیا را اجرا کنند.

از این طریق شما می توانید به شناخت دقیق تر و کامل تری در مورد خودتان دست پیدا کنید و مهم ترین انتخاب صحیح را با موفقیت بردارید.
۲) اطلاعات تان در مورد رشته ها و آینده شغلی را بالا ببرید.

عصر جدید، با تغییرات بسیار وسیع و گسترده ای همراه است.
هیچ مشاور و یا روانشناسی نمی تواند از اطلاعات یک و یا دو سال پیش برای مشاوره ی شغلی صحیح به شما استفاده کند.

در حقیقت سرعت تغییر نیازمندی های شغلی در جوامع مختلف به حدی زیاد است که بدون آگاهی عمیق و پیش بینی های اساسی، نمی توان دست به انتخابی صحیح زد.

به همین منظور در ادامه شما را با مهم ترین و دست اول ترین مشاغلی که در سال های آینده در راس نیازمندی ها قرار خواهند داشت آشنا می کنیم.
مهارت-مطالعه-برای-موفقیت-در-آزمون--نظرات-رتبه-های-برتر-کنکور
مهارت مطالعه برای موفقیت در آزمون -نظرات رتبه های برتر کنکور
2 دیدگاه
/
بهمن ۳, ۱۳۹۷
ادامه مطلب ...
آیا مشاغل بین رشته ای را می شناسید؟

شاید با عنوان رشته های بین رشته ای آشنا باشد.

بر اساس پیش بینی ها، این رشته ها بیشترین میزان نیازمندی در سال های آینده را به خود اختصاص خواهند داد.
لازم است بدانید که این رشته ها از تلفیق دو و یا چند رشته ایجاد شده اند و هدف از این کار، کاربردی تر شدن علوم است.

به عبارتی با فعالیت در این رشته های خواهید توانست سریع تر به بازار کار وارد شوید.

به عنوان مثال امروزه رشته ی پرطرفدار هوش مصنوعی از تلفیق دو رشته ی علوم اعصاب و علم کامپیوتر ایجاد شده است و یکی از کاربردی ترین علوم است.

دانشجویان دارای علایق گسترده نیز می توانند از طریق فعالیت در این رشته ها، علایق متنوع خود را پوشش دهند و به رضایت شغلی بیشتری برسند.

به عنوان مثال فردی که به گرایشات مختلف رشته ی تجربی علاقمند است و در رشته ی ریاضی مشغول به تحصیل است می تواند از طریق مشاغل بین رشته ای که در ادامه ذکر می شوند، هر دو بعد علاقه ی خود را مورد توجه قرار دهد.
مهندسی مکاترونیک

این رشته از تلفیق مهندسی مکانیک، الکترونیک، کامپیوترو کنترل ایجاد شده است و نسبت به سیستم های تشکیل شده از اجزای مکانیکی، کامپیوتری و الکترونیکی نگاهی یکپارچه ارایه می دهد.

در حقیقت هدف از این رشته آن است که از طریق هم افزایی بین رشته ای، به کیفیت محصولات افزوده شود.
حوزه های کاربرد مکاترونیک:

اتوماسیون
رباتیک
بینایی ماشین
مهندسی پزشکی
سیستم های ابزار دقیق
مهندسی خودرو
هوافضا

    مشاورانه
    مشاوره خانواده
    مشاوره ازدواج
    مشاوره تلفنی
    مشاوره آنلاین
    تست روانشناسی
    مشاوره روانشناسی
    مشاوره جنسی
    اختلال روانی
    استخدام روانشناس و روانسنج

نانو تکنولوژِی

این رشته از طریق بهبود فرایندهای تولید مولکولی منجر به ایجاد خواص متنوع و مفید در مواد می شود.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی، آموزشی و پژوهشی فعایت کنند.
اقتصاد رفتاری

این شاخه به تلفیق روانشناسی شناختی و علم اقتصاد می پردازد.
در حقیقت از طریق فعالیت در این رشته می توانید از دانش روانشناسی در جهت اهداف اقتصادی استفاده کنید.

هدف از اقتصاد رفتاری افزایش قدرت توضیح دهندگی علم اقتصاد از طریق تبیین های روانشناسی است.

از آنجا که اوضاع اقتصادی جامعه ی حاضر، دستخوش تحولات گسترده ای شده است، در این علم به مطالعه ی اثر تصمیم های اقتصادی بر قدرت خرید مردم پرداخته می شود.

همچنین برنامه ریزی برای داشتن فروشی موفق از جمله موارد مورد مطالعه در این رشته است.

بسیاری از شرکت ها برای پیش بینی میزان استقبال مردم از کالاهای جدید، نیازمند آگاهی از فرایند های روانی آن ها هستند و بنابراین از فارغ التحصیلان رشته های اقتصاد رفتاری استقبال ویژه ای می کنند.
علوم داده

فعالیت در این رشته می تواند محل واقعی تلاقی علم و ثروت باشد.

دانشمند علوم داده، از طریق ترکیب مهارت های کسب و کار، تحلیل و برنامه ریزی می تواند از داده های خام و ساختار نیافته، اطلاعاتی معنادار استخراج کند و تحلیل رفتاری کمی از رفتارهای پیچیده ارایه دهد.

در شرکت هایی مانند گوگل که بر مبنای هوش مصنوعی فعالیت می کنند، مهندسی داده بسیار ضروری نیست.

همچنین شرکت آمازون برای پی بردن به ذهنیت مشتریانش و افزایش حوزه ی جغرافیایی خود نیاز به دانشمندان علوم داده دارد.

شرکت های سرمایه گذاری و بورس نیز به منظور تحلیل روند رشد و افت سهام ها، نیازمند این علم هستند و می توان گفت در بسیاری از حوزه های فعالیت قرن ۲۱، مهندسی داده ضروری است.
مشاوره تحصیلی
مهندسی دانش

در این شاخه دانشمند تحصیل کرده در حوزه ی یادگیری ماشین، بر اساس روشهای مهندسی و ریاضی راه حل های جدیدی برای تصمیم سازی و پاسخ گویی به پرسش ها ایجاد می کند.

به عبارت دیگر در مهندسی دانش، پس از شناسایی مساله و استخراج اطلاعات در مورد ان، اطلاعات موجود تحلیل می شوند و بر اساس آن ها نوع خاصی از مدل سازی اتفاق می افتد که منجر به ایجاد یک سیستم مبتنی بر دانش خواهد شد.

در بسیاری از موارد برای ایجاد درک مشترک از پدیده ها، کمک به حل مشکلات پیچیده در سازمان ها و افزایش بهره وری سیستم، مهندسی دانش حرف اول را می زند.

علاوه بر آن بازاریابی صحیح به منظور فروش کالا و خدمات در عصر پر تنوع امروز، نیازمند برخورداری از سطح بالای مهندسی دانش است و شرکت ها و سازمان های مختلف، مجبور به استخدام نیروهای متبحری هستند تا از عرصه ی رقابت با همکاران خود جا نمانند.
انتخاب رشته ی کنکور سراسری

فرقی نمی کند که شما به عنوان یک متقاضی ورود به دانشگاه این مطلب را مطالعه کرده اید و یا برای تصمیم گیری در زمینه ی ادامه ی تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی، تحقیق می کنید.

با آگاهی از رشته های برتر می توانید، جهت گیری اساسی خود برای ادامه ی تحصیل را انتخاب و در مسیر آن حرکت کنید.

به عنوان مثال ممکن است با این پرسش مواجه باشید که “در کد رشته های انتخابی مقطع کارشناسی، رشته های نامبرده وجود ندارند. چطور باید در آن ها تحصیل کنیم؟”

در پاسخ باید گفت، با مطالعه ی این متن دریافته اید که زیر شاخه های کدام یک از هزاران رشته ی موجود از بازار کار و آینده ی مالی خوبی برخوردارند.

به همین دلیل می توانید رشته ی اصلی خود _به عنوان مثال الکترونیک، روانشناسی، اقتصاد و.._ را انتخاب کنید و در مقاطع بالاتر، بر گرایش های ذکر شده تمرکز کنید تا به حداکثر موفقیت دست یابید.

بخاطر داشته باشید که اطلاعات بالا در صورتی می تواند شما را در مسیر موفقیت یاری دهد که با علایق و رغبت های شغلی تان نیز همسو باشد و با انگیزه ی منافع مالی و شغلی صرف آن ها را دنبال نکنید.

منبع :جدیدترین اطلاعات برای انتخاب رشته ی موفق و کاربردی- مشاورانه

دانستنی های علل کاهش میل جنسی مردان و درمان



در زندگی زوجین، “میل جنسی” یکی از مهم ترین و اثرگذرترین فاکتورهای پیش بینی کننده ی رضایت زناشویی است.

برقراری رابطه ی جنسی می تواند ضمن کاهش استرس، روابط بین فردی تان را نیز بهبود دهد و احساس صمیمیت را افزایش دهد.

اگرچه در سال های اول زندگی مشترک، میل جنسی در بالاترین حد خود است، اما در طول زمان ممکن است تغییرات میل جنسی همسرتان شما را با نگرانی هایی مواجه کند.

برخی از زنان با مشاهده ی کاهش میل جنسی همسرشان ممکن است فکر کنند که مانند سابق دوست داشتنی نیستند و یا همسرشان در حال خیانت است.

بر اساس برررسی های انجام شده، پدیده ی کاهش میل جنسی مردان از عوامل بسیار گسترده ای متاثر است.

بنابراین بهتر است به جای زیر سوال بردن خود و یا همسرتان، این عوامل را بررسی کنید و در صورت نیاز از کمک تخصصی روانشناس، مشاور و یا متخصص مسایل جنسی استفاده کنید.
اختلال نعوظ در مردان و آنچه لازم است بدانید!
2 دیدگاه
/
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۸
ادامه مطلب ...
۱٫ پایین بودن سطح تستسترون

تستسترون به عنوان هورمون پایه ای مشخص کننده ی میل جنسی در مردان عمل می کند.

این هورمون می تواند به دلایل مختلفی در بدن کم و یا زیاد شود و میل جنسی را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال مردانی که از اختلالات روانی و یا مشکلات روحی رنج می برند و به مصرف دارویی مانند ضدافسردگی ها

–به ویژه رده ی منع کننده های بازجذب سروتونین-، داروهای ضد تشنج و مسکن های تخدیری نقش ویژه ای در کاهش میل جنسی دارند.

در صورتی که همسرتان ناگزیر از استفاده از داروهای فوق است، بهتر است پزشک را در جریان قرار دهید تا با استفاده از روش های مختلف داروهای خوراکی، تزریقی و یا گیاهی، به افزایش سطح تستسترون فکر کند و مساله برطرف شود.
۲٫ سندرم ها و بیماری ها

ابتلا به سندرم هایی از جمله پای بیقرار، حلات آپنه ی خواب، بیماری های مربوط به سلامت جسمانی مانند سرطان، مشکلات مربوط به پروستات، بیماری های قلبی و دیابتی نیز می تواند کاهش دهنده ی میل جنسی باشد.

پس در این صورت لازم است با مراجعه به پزشک و کنترل علایم بیماری، میل جنسی را بهبود دهید.
۳٫ اختلال نعوظ

ناتوانی در نعوظ می تواند برای مردان بسیار تلخ باشد.

در این حالت آن ها احساس می کنند که به اندازه ی کافی خوب، قدرتمند و با کفایت نیستند و ممکن است به همین دلیل به روابط جنسی بی میل شوند.

در صورتی که همسرتان به دلیل انزال زود رس دچار اختلال در نعوظ است لازم است با مراجعه به پزشک متخصص در صدد درمان زودانزالی باشید.

مشاهده ی پورنوگرافی نیز می تواند در اختلالات نعوظ و بی میلی جنسی موثر واقع شود که نیازمند بررسی است.
۴٫ مشکلات ارتباطی

ممکن است مردان علی رغم تجربه ی مشکلات ارتباطی مختلف نیز تمایل به برقراری رابطه ی جنسی داشته باشند.

اما ازآنجا که در این شرایط، میل جنسی زن کاهش پیدا می کند، ارتباط جنسی محدود تر و روابط نیز سرد تر می شوند.
کاهش میل جنسی - مشاورانه - حقیقت

    مشاورانه
    مشاوره خانواده
    مشاوره ازدواج
    مشاوره تلفنی
    مشاوره آنلاین
    تست روانشناسی
    مشاوره روانشناسی
    مشاوره جنسی
    اختلال روانی
    استخدام روانشناس و روانسنج

۵٫ ورود به دوره ی سنی میانسالی

در این دوره هورمون های جنسی مردانه ه تدریج کاهش می یابند و این مساله منجر به کاهش میل جنسی در مردان می شود.

بنابراین لازم است بدانید که میل جنسی یک متغیر وابسته به سن است و با تغییر سن همسرتان، میل جنسی او نیز کمتر می شود.

البته این تغییر در مردان به صورت تدریجی و در زنان پس از رسیدن به سن ۵۰ سالگی به صورت سریع تر اتفاق می افتد.
۶٫ سبک زندگی ناسالم که سبب کاهش میل جنسی

داشتن یک سبک زندگی ناسالم می تواند یکی از مهم ترین علل کاهش میل جنسی باشد.

حتی اگر به عنوان یک مرد، بیماری جسمی و یا روحی خاصی نداشته باشید و دارویی نیز مصرف نکنید، با داشتن یک سبک زندگی ناسالم می توانید دچار بی میلی جنسی شوید.

بر اساس تجارب بالینی، مردانی که خود را در مسایل کاری و اضطراب و تشویش های شغلی غرق می کنند، راهی را انتخاب کرده اند که از مسیر بی میلی جنسی عبور می کند.

اضطراب، تشویش، نگران در مورد مسایل مالی و ابراز ناصحیح خشم می تواند بسیار مهم باشد.
مولفه های دیگر سبک زندگی ناسالم

همچنین مولفه های دیگر سبک زندگی ناسالم از جمله عدم تحرک و ورزش، خوردن مداوم فست فودها، غرق شدن در شبکه های مجازی و قطع ارتباط با دنیای واقعی، مصرف بیش از حد الکل و اضافه وزن نقش اساسی در مشکل فعلی تان ایفا می کنند.

در این موارد، اگر چه ممکن است ترک عادات منفی مانند بی تحرکی، مصرف الکل و.. بسیار سخت به نظر برسد، اما برای به دست آوردن مجدد میل جنسی تان چاره ی دیگر ندارید.

در این موارد لازم است تا با کمک یک روانشناس، برای کنار گذاشتن عادات رفتاری منفی و آسیب رسان برنامه ریزی کنید تا بتوانید با مرور زمان، آن ها را کنار گذاشته و عادات سالم تری را جایگزین کنید.
مشاوره جنسی و زناشویی

پیروی از قوانین طلایی زیر نیز می تواند در جریان تغییر عادات بسیار موثر واقع شود:
۱٫ به این سوال پاسخ دهید که بی تحرکی تاکنون برای تان چه مشکلاتی به دنبال داشته است؟
۲٫ آیا برای تغییر آماده اید؟

این سوال دقیقا به این معناست که آیا دانش لازم برای غلبه بر بی تحرکی را کسب کرده اید؟

آیا می دانید نحوه ی انجام تمرینات هوازی به چه صورت است؟

آیا از روند تصحیح تغذیه خود مطلع هستید؟ و سوالاتی از این قبیل.
۳٫ آیا برای تغییر برنامه ریزی کرده اید؟

تغییر عادات منفی، فرایندی زولانی مدت و نیازمند برنامه ریزی است.

به عنوان مثال باید بدانید که برای غلبه بر کم تحرکی، برنامه ریزی روزانه تان چیست و بر اساس آن عمل کنید.
۴٫ آیا موانع را می شناسید.

از آنجا که عادات منفی بسیار سمج و مقاوم اند، لازم است موانع موجود بر سر راه تغییر را شناسایی کنید و برای خلع سلاح شان، برنامه ای از پیش تعیین شده داشته باشید.

به عنوان مثال، مراوده با یکی از دوستان قدیمی تان که بسیار کم تحرک است و دایما در خانه می نشیند و فست فود سفارش می دهد، می تواند زحمت تان را نقش بر آب کند و مانع از تغییرات مثبت شود.
۵٫ چه چیزهایی می تواند منجر به عود شود؟

برای ایجاد یک تغییر رفتاری پایدار، نیازمند آن هستید که عوامل تاثیرگذار بر عود رفتار منفی را بشناسید و خود را در معرض ان ها قرا ندهید.

به عنوان مثال ممکن است افزایش حجم کاری تان بهانه ی خوبی باشد تا ورزش و پیاده روی روزانه را کنار بگذارید و به زندگی راحت طلبانه ی قبلی تان برگردید.

بنابراین تهیه ی لیستی از موارد خطرناک می توند به شما کمک کند تا تغییرات رفتاری مثبت تان را حفظ کنید و به رفتارهای پر خطر قبلی برنگردید.

لازم است بدانید که اگر بی میلی جنسی تان ریشه در سبک زندگی ناسالم داشته باشد، با مساله ای دراز مدت و مزمن مواجه خواهید بود که نیازمند برنامه ریزی همه جانبه، کمک گرفتن از متخصص و اقدام و عمل به منظور رفع مشکل است.

منبع : گروه محتوایی مشاورانه
منبع :دانستنی های علل کاهش میل جنسی مردان و درمان-مشاورانه

آیا نوجوان من بیش فعال است؟

از میان اختلالات رایج در سنین نوجوانی، بیش فعالی یکی از مشکلات قابل توجه و دردسر ساز است که نه تنها عملکرد تحصیلی و ارتباطی نوجوان بلکه شرایط خانواده را نیز با بحران های زیادی مواجه می کند.

ممکن است شما به عنوان والدین و یا سرپرست نوجوان، هرگونه رفتار حاکی از عدم توجه و یا پرانرژی بودن فرزندتان را بیش فعالی تلقی کنید.

 این در حالی است که یافته های علمی، وجود چند معیار را برای تشخیص بیش فعالی در نوجوان ضروری می دانند.

باتوجه به اینکه تشخیص به هنگام و درمان به موقع می تواند تا حدزیادی به کنترل علایم کمک کند، برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این اختلال با ادامه ی متن همراه باشید.
بیش فعالی چیست؟

اختلال بیش فعالی- نقص توجه (ADHD) به معنای مشکل قابل توجه و پایدار در مولفه ی تمرکز، حفظ توجه و بی قراری است که فعالیت در حوزه های مختلف زندگی را با مشکل مواجه می کند و دارای ریشه ی زیستی است.
علایم اساسی بیش فعالی

به منظور تشخیص بیش فعالی در نوجوانان وجود مجموعه ای از علایم (حداقل 5 علامت) به مدت 6 ماه مکرر ضروری است.

همچنین لازم است بدانید برای آنکه نوجوان تان، بیش فعال تشخیص داده شود، حتما در دوران کودکی نیز علایمی از نقص توجه و یا تکانش گری را به صورت ممتد داشته است .

چراکه این اختلال، ماهیتی زیستی دارد و از دوران کودکی آغاز می شود. بنابراین در صورتی که نوجوان تان مجموعه ای از علایم کمبود توجه و یا بیش فعالی را در مدت حداقل 6 ماه به صورت مداوم نشان داد.

این علایم منجر به ایجاد اختلال در عملکرد ارتباطی یا تحصیلی او شدند، لازم است برای تشخیص دقیق تر و مدیریت شرایط به روانشناس مراجعه کنید
جدیدترین روش های روانشناسی کودک
محور یک: علایم نقص توجه را بررسی کنید.

1) اغلب در برقراری توجه و تمرکز و آغاز یک فعالیت و یا تکلیف مشکل دارد.

به عنوان مثال برای شروع تکالیف، مقدمه چینی زیادی می کند، بهانه می آورد و یا ساعت ها وقت تلف می کند تا سر تکالیفش بنشیند.

2) اغلب در حفظ توجه و تمرکزش مشکل دارد. به این معنی که محرک های محیطی به راحتی می تواند توجهش را منحرف کند و همین مساله یادگیری را با مشکل مواجه می کند.

همچنین در هنگام تدریس معلم، به زودی خسته می شود و نمی تواند تا پایان گوش دهد.

3)  اغلب نمی تواند به جزئیات توجه دقیق کند و با دقت کار نمی کند.

4) حتی در غیاب عوامل پرت کننده ی حواس، باز هم به نظر می رسد به صحبت های طرف مقابل گوش نمی دهد.

5) معمولا در عمل به دستورالعامل ها مشکل دارد و تکالیف یا فعالیت هایش را کامل نمی کند.

6) در زمینه ی سازمان دهی ضعیف عمل می کند. به این معنا که معمولا نمی تواند فعالیت ها یا تکالیف پشت سرهم را مدیریت کند و به خوبی انجام دهد، در مدیریت زمان مشکل دارد و آشفته و نامنظم کار می کند.

7) فراموشکار است. ممکن است تکالیفش را فراموش کند، قرارش با دوستش را به راحتی از یاد ببرد و یا قولی که به شما داده است را به صورت مکرر از یاد ببرد.

8) بسیاری از وسایلش را گم می کند.
محور دو: علایم تکانش گری _بیش فعالی را بررسی کنید.

نکته: منظور از تکانش گری فعالیت هایی است که نوجوان بدون دور اندیشی و به صورت عجولانه انجام می دهد. مثلا ممکن است به وسط خیابان بپرد در حالیکه به حرکت ماشین ها بی توجه است.

    بی قرار است و در نشستن مشکل دارد. در کلاس درس معمولا راه می رود، در بین نیمکت ها حرکت می کند و مانع توجه سایر همکلاسی هایش می شود.
    غالبا پر حرف است و در گوش دادن مشکل دارد.
    منتظر ماندن برای پاسخ دادن به سوالات برایش دشوار است و ممکن است در  بین سوال دیگران، پاسخی را از دهان بپراند.
    از منتظر ماندن در صف بیزار است.
    در موقعیت های نامناسب، می دود، صحبت می کند و نمی تواند ساکت باشد.
    در انجام کارها مزاحم دیگران می شود؛ وسایل را بدون اجازه برمی دارد، وسط حرف، فعالیت یا کار دیگران می پرد و حضورش دیگران را آزار می دهد.

    تکنیک های افزایش اعتماد به نفس کودکان
    پسرم برای رفتن به دستشویی مقاومت می کند
    کودک دو ساله ی پرخاشگر را بیشتر بشناسید.
    بازی درمانی چیست؟
    بیش فعالی در نوجوانان (بخش دوم)

انواع اختلال ADHD

برخلاف تصور رایج، کودک و یا نوجوان دارای این اختلال، صرفا فردی پر جنب و جوش و خرابکار نیست.

همانطور که در بخش قبل گفته شد، ممکن است نوجوان شما کاملا آرام و ساکت باشد.

اما مجموعه ای از نشانگان نقص توجه از جمله حواس پرتی، فراموشکاری، بی حوصلگی و یا ضعف در سازمان دهی تکالیف ویا زمان را نشان دهد.

همچنین ممکن است فرزند شما نوعی از ADHD را دارا باشد که نشانگان نقص توجه و بیش فعالی را به طور همزان تجربه می کنند.

بنابراین لازم است در صورت مشاهده ی مجموعه ای از علایم مذکور، هرچه زودتر به روانشناس مراجعه کنید و زمان طلایی درمان را از دست ندهید.
اختلال بیش فعالی در کودک و نوجوان چه تفاوت هایی دارند؟

همان طور که گفته شد، علایم تشخیصی این اختلال نشانگی را در بر می گیرند که ممکن است جرء محور 1 (نقص توجه) و یا محور 2 (بیش فعالی) باشند.

لازم است بدانید که این نشانگان در سنین پیش دبستانی معمولا با بیش فعالی حرکتی مشخص می شوند.

به این معنا که کودک غالبا در نشستن مشکل دارد، بی قرار است، وول می خورد و کنترلش بسیار دشوار است.

اما این علایم در سنین دبستان خود را در غالب بی توجهی نشان می دهد.

کودک ADHD معمولا در تجه کردن به صحبت های والدین و یا معلم مشکل دارد، تکالیف را فراموش می کند یا انجام نمی دهد و مشکلاتش غالبا حول محور نقص در تمرکز و حفظ آن است.

اما در سنین نوجوانی، نشانه ها ممکن است به صورت بیش فعالی حرکتی و یا نقص توجه بروز نکنند. بدین معنا که ممکن است نوجوان از درون احساس ناآرامی، بی قراری و عصبیت کند.

او غالبا در مدیریت زمان و سازمان دهی تکالیف مشکل دارد و ممکن است رفتارهای تکانشی بیشتری از خود نشان دهد.
بیش فعالی با چه مشکلاتی همراه است؟

اگرچه نوجوان بیش فعال لزوما دارای اختلالات خلقی، یادگیری، سوء مصرف مواد، رفتارهای ایذایی، ریسک بالاتر چاقی، تخلفات رانندگی در بزرگسالی و یا تمایل به خودکشی نیست.

اما در بسیاری از موارد تداوم بیش فعالی تا دوران بزرگسالی و عدم مدیریت آن، احتمال همایندی این اختلال با اختلالات نامبرده را به همراه دارد.

نوجوانان بیش فعال، با احتمال بیشتری نسبت به همسالان غیر بیش فعال خود، اختلالات نامبرده را تجربه خواهند کر و در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

لازم است بدانید که این اختلال جنبه ی زیستی دارد و شما یا نوجوان تان در بروز علایم دخیل نیستید.

بنابراین آنچه مهم است تشخیص زودهنگام و مراجعه به روانشناس جهت انجام اقدامات لازم است.

این اختلال معمولا از سن 4 سالگی قابل تشخیص است و از طریق دارو درمانی و برنامه ریزی های شخصی که با کمک روانشناس انجام می شود، قابل مدیریت است.

در صورتی که تمایل دارید تا با “تست تشخیصی بیش فعالی نوجوانان” بیشتر آشنا شوید و از جدیدترین متدهای درمانی این اختلال مطلع شوید به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.