مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مرکز مشاوره ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

مورفین تا چه مدتی در سیستم (بدن) شما باقی می ماند؟

(احتمال بر هم کنش های خطرناک وجود دارد)

مورفین[۱] یک گروه از داروها می باشد که به عنوان داروهای درد زای افیونی (مخدر) شناخته می شود. این دارو از طریق تغییر روش واکنش مغز و سیستم عصبی نسبت به درد تاثیر خودش را می گذارد.

این دارو برای تسکین درد های متوسط تا شدید توصیه می شود، به خصوص برای بهبود تمام وقت درد هایی که با استفاده از سایر داروها قابل کنترل نمی باشند.

آگاهی یافتن نسبت به طول مدتی که مورفین در سیستم بدن فرد باقی می ماند، می تواند به فرد کمک کند تا از اور دوز و بر هم کنش های خطرناک تصادفی این دارو با سایر داروها یا الکل پیشگیری کند.

برند های مربوط به مورفین شامل آوینزا، کایان، مورفابوند، ام اس کانتین، اورامورف، اس آر، و روکسانول – تی[۲] می باشند.

همچنین مورفین یک نوع مواد یا داروی مورد سوء مصرف می باشد که با اسم های خیابانی از قبیل پورد داور، مسکن درد، و مخلوط افیون[۳] شناخته می شود.

مورفین چه تاثیری بر روی سیستم شما دارد

مورفین های تجویز شده دارای شکل های مختلفی می باشند که شامل محلول مایع و قرص ها و کپسول های دارای تاثیرات مداوم هستند.

زمان بندی دوز مصرفی برای رسیدن به سطوح درمانی اهمیت زیادی دارد، ولی نباید به سطحی برسد که منجر به اوردوز شود.

بعد از مصرف کردن یک دوز خاص، تاثیرات مربوط به آن ۱۵ تا ۶۰ بعد از مصرف بروز می کند و ۴ تا ۶ ساعت به طول می کشد.

فرمول های دارای تاثیر مداوم به نحوی طراحی شده اند که دوز های آنها منجر به ایجاد تاثیرات پایدار برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت می شود.

مورفین نیمه عمر کوتاهی دارد، به نحوی که نیمی از آن در طول ۱٫۵ تا ۷ ساعت، از طریق متابولیزم از بین می رود. اکثر دوز های مصرف شده مورفینن، در طول ۷۲ ساعت در مجاری ادراری از بین می روند.

مورفین بر روی مراکز درد مغز تاثیر می گذارد تا منجر به پیشگیری از درد شود، ولی تاثیرات دیگری را هم ایجاد می کند

این تاثیرات شامل احساس خوشحالی، تنفس کُند تر، کوچک شدن مردمک چشم، کاهش فعالیت گوارشی، خواب آلودگی، بی قراری، هزیان گویی و توهمات می باشد.

در صورتی که مورفین به صورت مکرر مورد مصرف قرار بگیرد، بدن نسبت به آن مقاوم می شود و شاید نیاز باشد که دوز مصرفی آن تعدیل شود تا بتواند تاثیرات مورد نظر را بر روی بدن بگذارد.

همچنین مورفین منجر به ایجاد وابستگی می شود و در صورت متوقف کردن مصرف آن، احتمال بروز علائم ترک وجود دارد.

به همین دلیل، پیروی کردن از برنامه ارائه شده توسط پزشک شما و قطع کردن مصرف در زمان بیان شده توسط پزشک، اهمیت زیادی دارد.

[۱] Morphine

[۲] Avinza, Kadian, Morphabond, MS Contin, Oramorph SR, and Roxanol-T

[۳] Dover’s Powder, Paregoric, and Laudanum

مرکز مشاوره مگاروان

چرا باید از مصرف مورفین پرهیز کنیم

مورفین منجر به کاهش فعالیت سیستم تنفسی می شود و ضربان قلب را کند تر می کند، به همین دلیل ریسک مربوط به بر هم کنش هایی وجود دارد که می توانند به کما منجر شوند.

ممکن است که بر هم کنش های خطرناکی با باربیتورات ها، بنزو دیاز پاین ها، داروهای ضد افسردگی، پیشگیری کننده های MAO و آنتی هیستامین ها و سایر دارو ها صورت بگیرد.

در هنگام مصرف مورفین، شما نباید هیچ نوع الکل یا دارویی که دارای الکل می باشد را مصرف کنید.

لیست مربوط به تمامی دارو ها و مکمل هایی که تا به حال مصرف می کردید، یا می خواهید مصرف کنید .

و یا اینکه می خواهید که مصرف آنها را متوقف کنید را به پزشک خودتان اطلاع بدهید تا وی دوز مصرف شما را به نحوی تنظیم کند که از بر هم کنش های خطرناک پیشگیری کند.

بدون مشورت با پزشک تان، مصرف مورفین خودتان را شروع یا متوقف نکنید و یا آن را تغییر ندهید.

سابقه مشکلات تنفسی، شامل آسم و COPD، از جمله دلایل مربوط به اجتناب از مورفین می باشد. در حین مصرف مورفین به نوزاد خودتان شیر ندهید، چرا که این دارو از طریق شیر شما به بدن نوزاد شما منتقل خواهد شد.

در صورتی که باردار هستید یا می خواهید باردار شوید، حتما با پزشک خودتان مشورت کند، چرا که در نوزادانی که مادران شان در طول دوره بار داری، به مدت طولانی مورفین مصرف می کنند، احتمال بروز علائم ترک وجود دارد.

پیشگیری از اور دوز مورفین

اور دوز مورفین می تواند در نتیجه بر هم کنش این دارو با داروی دیگر، و در نتیجه نزدیک بودن دوز این دو دارو یا مصرف مورفین بیش از حد صورت بگیرد.

هیچ وقت قرص یا کپسول دارای تاثیر طولانی را نشکنید یا نبرید، چرا که می توانند مورفین زیادی را به صورت یکباره وارد بدن شما کنند.

همچنین در زمانی که مورفین به صورت غیر بالینی و از طریق تزریق یا در ترکیب با دارو های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد، احتمال بروز اور دوز وجود دارد. برخی از علائم اور دوز مورفین عبارتند از:

  • تنفس آرام، کم عمق یا نا منظم
  • بی خوابی
  • از دست دادن هوشیاری
  • شل شدن یا ضعیف شدن ماهیچه ها
  • پوست سرد و مرطوب
  • کوچک شدن مردمک چشم
  • ضربان قلب ضعیف یا متوقف شدن ضربان قلب
  • دید تیره مانند
  • تهوع
  • غش کردن

در موارد اور دوز مورفین، با شماره ۹۱۱ یا مرکز کنترل مسمومیت با شماره ۱۸۰۰۲۲۲۱۲۲  تماس بگیرید. فرد پاسخ دهنده اولیه باید بتواند فرد را با استفاده از نارکان[۱] احیاء بکند، ولی این کار فقط در صورتی امکان پذیر می باشد که سریعا اقدام کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.